Ministrul Educaţiei Naţionale, Liviu Pop, a declarat, la Oradea, că după prima dezbatere la nivel regional privind proiectul legii manualului şcolar s-a conturat ideea de a avea câte un singur manual de bază, dar şi siguranţa ca pentru fiecare programă şcolară să existe editat un astfel de manual.

”Elementul principal desprins azi este dorinţa colegilor noştri, majoritatea, mai mare decât anticipam, de a avea un singur manual şi nu mai multe. Şi siguranţa ca pentru fiecare programă şcolară să existe editat un manual. Asta cel puţin în zona învăţământului tehnologic unde ştim că se învaţă pe module sau în învăţământul special în care nimeni nu şi-a pus întrebarea de ce copiii din învăţământul special nu au avut manuale în 27 de ani. Asta nu s-a întrebat nimeni”, a spus, într-o conferinţă de presă, Liviu Pop.

Ministrul Educaţiei Naţionale a menţionat că proiectul legii manualului şcolar este în programul actualei guvernări. ”Proiectul legii manualului şcolar îl avem în programul nostru de guvernare. După dezbaterea de astăzi, eu cred că în maxim două săptămâni putem, în şedinţă de guvern, să iniţiem proiectul de lege a manualului şcolar, în aşa fel încât să parcurgă circuitul parlamentar de dezbatere. A fost o dezbatere serioasă şi aşa cum anticipam, toată lumea îşi doreşte rezolvarea acestei probleme. Nimeni nu doreşte să începem noul an şcolar fără manuale şcolare pentru foarte mulţi elevi şi cu manuale depăşite moral”, a declarat ministrul Educaţiei Naţionale.

El a precizat că aşteaptă să se publice, în Monitorul Oficial, ordonanţa prin care Editura Didactică şi Pedagogică trece în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale, urmând să se lanseze ”competiţia” pentru manuale şcolare, sub egida respectivei edituri, pentru elevii din clasele I, a II-a, a VI-a şi pentru toate manualele pentru clasele a III-a, a IV-a şi a V-a, care nu au fost niciodată licitate.

”Ne dorim ca acest lucru să se întâmple în următoare şase luni, să avem efectiv sub forma electronică toate manualele şcolare pentru învăţământul claselor I-VI. În aşa fel, în perioada aprilie-mai-iunie anul viitor, să se poată face şi o formare colegilor noştri, pentru ca din septembrie să intrăm, pentru prima dată după 27 de ani, cu toate manualele la toţi elevii din clasele I-VI, pentru că acolo am rescris programele şcolare”, a afirmat Liviu Pop.

Conform acestuia, pentru cei din ciclul liceal, ministerul a început deja rescrierea planurilor cadru, pe care preconizează să îl încheie la finalul acestui an, iar anul viitor vor fi elaborate programele şcolare pentru învăţământul liceal. ”Vă asigur că şi la planurile cadru şi la programe vom avea dezbateri publice, regionale, judeţene, locale, pentru a avea o lege aplicabilă. Nu ne dorim o lege aşa cum este legea educaţiei naţionale care a fost angajată prin răspundere acum şase ani şi care a fost modificată aproape jumătate, cu articole care nu se aplică sau nu se pot aplica”, a declarat Liviu Pop.

Ministrul a reamintit că proiectul legii manualului şcolar, postat pe site-ul ministerului, prevede ”clar” care este forma manualului şcolar: letric, electronic şi virtual. Obligativitatea ministerului este să asigure forma virtuală şi electronică a manualului, iar părintele, elevul şi/sau profesorul decid dacă are nevoie de forma letrică a manualului. Potrivit proiectului de lege, manualele se editează pentru toate programele de învăţământ, indiferent că este de stat sau privat, sunt obligatorii pentru ambele sisteme, dar şi pentru învăţământul în limba minorităţilor şi în cel special. ”Nu se specifică deocamdată în proiectul de lege noţiunile de manual unic sau manual de bază. După dezbaterea de azi, cred că noţiunea sănătoasă este manual de bază, deci pentru fiecare programă şcolară se asigură un manual de bază, iar celelalte manuale pot să devină manuale opţionale, evident pe circuitul materialelor auxiliare”, a mai spus Pop.

Ministrul Educaţiei Naţionale, Liviu Pop, a participat, pe 20 octombrie, la Oradea, la prima dezbatere regională din cele trei programate de minister – urmând Râmnicu Vâlcea şi Iaşi, privind proiectul legii manualului şcolar. La dezbatere au participat în jur de 150 de reprezentanţi ai inspectoratelor şcolare, directori de şcoli şi cadre didactice din 12 judeţe din zonele de vest şi nord-vest ale ţării. AGERPRES