În școlile din România, majoritatea cadrelor didactice sunt femei, potrivit Raportului privind starea învățământului preuniversitar din România, 2017-2018, realizat de Ministerul Educației Naționale. Ca pondere în totalul corpului profesoral, femeile sunt cel mai bine reprezentate în învățământul preșcolar (unde 99,7% dintre cadrele didactice sunt femei) și primar (90,2%).

Ponderea femeilor scade treptat la nivelurile următoare de studii, însă, în ansamblu, circa două treimi dintre toți învățătorii și profesorii din România sunt femei.

Situații similare se întâlnesc, de altfel, în sisteme de învățământ din toată Europa: ca pondere în totalul corpului profesoral, femeile sunt cele mai numeroase în Italia (95,9%), Ungaria (96,6%), Lituania (97,1%) și Slovenia (97,3%). Cele mai echilibrate raporturi dintre bărbați și femei în rândul cadrelor didactice sunt la nivel de liceu, în țări precum Norvegia (53,2%), Suedia (53,4%), Grecia (53,6%) sau Germania (53,8%).

 

Fetele au avut medii mai bune la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat

Atât în 2017, cât și în 2018, ultimii ani cu date disponibile în raportul menționat, fetele au avut, la Evaluarea Națională, medii mai bune decât băieții (7,06 față de 6,38, în 2017). Atât în 2017, cât și în 2018 mai multe fete decât băieți au avut medii peste 5 la acest examen. De asemenea, ponderea mediilor mai mari ca 5 este semnificativ mai mare în rândul fetelor, cu peste zece procente.

În ceea ce priveşte examenul de bacalaureat, fetele se înscriu și promovează în ponderi mai ridicate decât băieții, obținând totodată medii mai bune.

În ultimii 10 ani, rata de reușită la bacalaureat a fost în permanență mai mare în rândul fetelor decât la băieți, ajungând chiar la o diferență de 14 puncte procentuale în anul școlar 2012-2013. Aceeași situație se întâlnește în cazul mediilor obținute la bacalaureat: în 2018, media generală la bacalaureat a fost 7,84, fiind mai mare în rândul populației feminine (8,02 fete, față de 7,60 băieți).

Fetele au astfel cele mai mari șanse de a face mai departe studii universitare. Faptul este important deoarece absolvenții de studii superioare au cele mai mari șanse de a găsi un loc de muncă.

În rândul populației active totale (15-64 de ani) femeile sunt minoritare: circa 3,8 milioane de femei la puțin peste 5 milioane de bărbați. Însă în categoria de populație activă cu studii superioare, femeile sunt mai bine reprezentate decât bărbații, tendință care se păstrează din 2014 încoace. În 2017, ultimul an cu date disponibile, femeile cu studii superioare reprezentau 10,7% din populația activă, față de 9,8% bărbați. O altă observație surprinzătoare este că proporția fetelor din segmentul de vârstă 15-24 de ani, cu studii superioare, este dublă față de proporția băieților.

Lucrurile se schimbă atunci când vorbim de ocuparea unui loc de muncă. Numai în rândul persoanelor cu studii postliceale, rata de ocupare a femeilor este cu 5,4 puncte procentuale mai mare decât a bărbaților. La toate celelalte niveluri de învățământ, diferența este în favoarea bărbaților, cea mai mică întâlnindu-se în rândul celor care au absolvit studii superioare.

 

 

Profesoare care fac lumea mai bună

Alături de World Vision România, 165 de profesoare din mediul rural găsesc în fiecare zi răspunsuri şi soluţii pentru a le oferi copiilor o educație mai bună. De ziua lor, le mulțumesc petru dedicarea cu care muncesc zi de zi, pentru că fac naveta uneori la distanțe uriașe, pentru că se implică și cred în șansa copiilor educați”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Lăcrămioara Danalache este profesoară de religie în Todireşti (județul Vaslui) de aproximativ 16 ani. Împreună cu elevii, face colectă de bunuri atât de la oamenii înstăriți din comunitate, cât şi de la cunoştinţele sale şi ajută bătrânii singuri, familiile nevoiaşe şi bătrânii de la Centrul de Asistenţă Medico-Socială din Băceşti.

Este o profesoară care se implică în proiectele finanţate de World Vision România, fiind membru al echipei de implementare în diverse proiecte precum „Educaţie remedială”, „Școala părinţilor”, „Educaţie pentru carieră”. Anul acesta va coordona două proiecte finanţate de World Vision, un proiect de Educaţie remedială şi unul pentru Dezvoltare spirituală.

La fel și Daniela Cristea, profesoară de fizică şi chimie la Valea Mare (județul Iași). Face naveta Iași-Valea Mare de peste 20 de ani. În cei peste 26 de ani de activitate didactică, a desfăşurat numeroase activităţi extraşcolare cu partenerii din şcolile din zonă, din judeţ sau din ţară, cu parteneri de la nivelul comunităţii locale sau cu ONG-uri.

Anual, cu ajutorul ei, la şcoala din Valea Mare este sărbătorită Ziua Internațională a Francofoniei, unde îl are ca invitat pe autorul francez Michel Soulard.

Daniela s-a implicat an de an în coordonarea proiectelor finanţate de World Vision, pe diverse teme, precum „Educaţie remedială”, „Educaţie pentru carieră”, „Copilărie fără violenţă”, „Singuri acasă”, „Trei generații: copii, părinți, bunici” şi diverse activități extrașcolare. Anul acesta va coordona un proiect de orientare în carieră.

Cele mai reprezentative proiecte coordonate de Daniela sunt cele care vin în sprijinul copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate să muncească, copiii rămânând în grija bunicilor sau a rudelor, şi care au nevoie de sprijin afectiv-emoţional suplimentar. Profesoara susţine afectiv copiii prin crearea unei reţele comunitare de sprijin, participarea copiilor la diverse activităţi care să le sporească încrederea în forţele proprii, îi încurajează să-şi exteriorizeze trăirile şi sentimentele în faţa unui grup-suport care le împărtăşeşte problemele.