Ministerul Educaţiei şi UNICEF România au lansat joi studiul intitulat „O privire asupra participării la educaţie folosind analiza pe cohortă„, realizat de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, despre care ministrul Liviu Pop a afirmat că „nu face altceva decât pune o radiografie sistemului de învăţământ din ultimii zece ani”.

Potrivit studiului, la nivelul învăţământului preşcolar, tendinţa generală este iniţial de scădere drastică – cu 92.000 de copii în 2012/13 faţă de 2010/11, după punerea în aplicare a măsurii legislative referitoare la clasa pregătitoare -, urmată de un trend de asemenea descendent, dar concordant cu scăderea demografică. Contrar evoluţiei din învăţământul preşcolar, după cum arată studiul, includerea clasei pregătitoare în învăţământul primar a determinat creşterea considerabilă a efectivelor de elevi, cu 120.000, tendinţă care s-a manifestat timp de trei ani, anul şcolar 2015 – 2016 fiind primul în care efectivele de elevi sunt mai reduse decât în anul anterior.

„Evident că toate guvernele au accelerat reformele în sistemul de învăţământ preuniversitar fără a avea o viziune integrată asupra acestuia, şi când spun integrată încep de la condiţiile părinţilor, continui cu tot ceea ce face elevul la şcoală şi în afara şcolii, cadrul didactic şi condiţiile de şcolarizare. Sunt elemente care trebuie îmbunătăţite şi asta facem. Sunt convins că peste doi ani de zile, când vom face o analiză a sistemului educaţional 2017 – 2018, 2018 – 2019, rezultatele se vor vedea într-un mod extraordinar, rezultate pozitive”, a declarat ministrul Liviu Pop. „Este obligativitatea fiecărei autorităţi locale să ne ajute în a elimina abandonul şcolar pe de o parte, iar pe de altă parte în a creşte calitatea actului de educaţie”, a mai spus el.

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România, a arătat că introducerea clasei pregătitoare a fost un lucru foarte bun. „Dovezile studiului sugerează că obligativitatea clasei pregătitoare a dus la rezultate mai bune în participarea şcolară. Tot studiul ne arată că cei mai vulnerabili copii, care sunt şcolarizaţi la vârste fragede, au mai multe şanse de a învăţa mai bine şi de a avea rezultate şcolare mai bune”, a spus Pieter Bult.

Cercetarea a fost realizată prin urmărirea participării la educaţie a unor cohorte de elevi, pe întreg parcursul unui ciclu şcolar (I – IV, V – VIII, I – VIII, I – X) şi calcularea pierderilor înregistrate în această perioadă ca urmare a abandonului, repetenţiei sau a altor cauze. AGERPRES