Aproape 200.000 de români pleacă anual din România, iar peste 6.500 dintre cei care au ales drumul străinătății, în ultimii 20 de ani, sunt profesori, potrivit statisticilor Uniunii Europene. Organizată în parteneriat cu RePatriot, prima conferință SuperTeach din acest an, Revoluția Mentalității în Educație – Toți pentru unul și unul pentru toți”, a adus împreună dascăli români din diaspora, experți în educație și antreprenori care, alături de cei 1.250 de profesori participanți la eveniment, au căutat soluții educaționale adoptate în alte țări, aplicabile și în România.

Profesor român în Japonia: “Restabiliți demnitatea profesorilor și lucrurile se vor schimba”

Japonia a înțeles că dacă nu are grijă de copii, nu are cum să fie la standardul la care este acum această țară. Iar profesorul în Japonia se află pe cea mai înaltă treaptă a pozițiilor sociale. Nu exagerez când spun că oamenii aproape fac plecăciuni în fața mea când le spun ce profesie am”, a punctat Teodor Niță, profesor de fizică la un liceu internațional din Tokyo, din experiența sa ca profesor în Japonia, plecat din țară în urmă cu 11 ani. ”Restabiliți demnitatea profesorilor, așa cum au făcut Japonia și Finlanda, și lucrurile se vor schimba” – a fost mesajul său către societatea românească. Profesorul a recunoscut că șocul social a fost uriaș când s-a mutat în Asia: ”Aici nu faci nimic singur, totul se face în echipă, iar copiii sunt învățați de mici să se întrebe tot timpul ce pot face ei pentru ceilalți, pentru școală, pentru societate. Și profesorii au aceeași mentalitate”.

Profesor român în SUA: “Lucrul în echipă este cel mai fructuos, în special pentru elevi”

La rândul său, Aura Imbarus, profesor de limba engleză în California, SUA, le-a recomandat dascălilor din România să fie mai deschiși la colaborare: ”profesorii din țară nu au învățat pe deplin că lucrul în echipă este cel mai fructuos, în special pentru elevi, dar și pentru dezvoltarea actului educațional. Este extrem de important să înțelegem că doar din schimbul de experiență vom deveni mai bogați și vom putea face mai multe comparații între sistemele de învățământ”. De asemenea, ea a recunoscut că în fiecare zi face ore suplimentare cu elevii săi – fie pentru ridicarea nivelului la materia pe care o predă, fie consiliere personală, emoțională. ”Nu știu dacă copiii iubesc școala, dar știu sigur că mă iubesc pe mine”, a completat Imbarus.

În acest context, Dragoș Anastasiu, co-fondator SuperTeach, i-a încurajat pe dascălii români să fie ”rebeli”, să gândească soluții în afara curriculei: ”Este în mâinile voastre să faceți schimbarea, voi sunteți față în față cu copiii, iar jumătate din timpul petrecut cu ei ar trebui să fie dedicat măreției din fiecare copil – să îi învățați să lucreze în echipă, să le pese, să aibă inițiativă și încredere”. ”Schimbarea sistemului începe cu fiecare dintre noi, noi suntem sistemul”, a punctat și Felix Pătrășcanu, co-fondator al asociației SuperTeach.

Dacă vrem să construim o țară sănătoasă, profesorii trebuie să fie tot ce dă mai bun o societate, iar noi la SuperTeach credem că nu există o meserie mai importantă decât cea a profesorului. De aceea vom face tot ce ține de noi ca dascălii să fie respectați pe măsura importanței lor în societate. În aceeași timp, este important să facem și școala iubibilă pentru a ne ține copiii aproape de educație și de țară”, a menționat și Felix Tătaru, co-fondator SuperTeach.

Totodată, în cadrul evenimentului, SuperTeach a anunțat următoarele webinarii dedicate profesorilor, pentru perioada următoare:

  • 3 februarie, ora 17.00 – Atelier SuperTeach ”Predare cu Mentalitate Deschisă” – susținut de facilitatori în Mentalitate Deschisă Irina Vasile, Ana Maria Bostan și Anca Simion

  • 4 februarie, ora 17.00 – ”Evaluarea Competențelor”, susținut de Constantin Lomaca, Șeful Departamentului de Știinte la Franconian International School, Germania

  • 3 martie, ora 15.00 – ”Practici moderne de evaluare formativă”, susținut de Daniela Vasile, Director of Learning la Avenor College București

De asemenea, în perioada următoare vor fi organizate și webinarii susținute de Teodor Nițu, profesor de fizică în Japonia și Aura Imbarus, profesor de engleză în SUA, ambii vorbitori la conferința SuperTeach din 30 ianuarie. Webinariile vor fi deschise tuturor profesorilor, în limita locurilor disponibile. Detalii despre modalitatea de participare vor fi disponibile pe site-ul și pe pagina de Facebook a proiectului.