andronescu_ecaterina1.jpgMinistrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat marţi, de la tribuna Camerei Deputaţilor, că nu existau condiţiile demarării corespunzătoare, de la 15 septembrie, a clasei pregătitoare, condiţii care ar fi trebuit stabilite de fosta guvernare, la care se adaugă problema cadrelor didactice şi a spaţiilor neadecvate.

Ministerul Educaţiei a criticat faptul că moţiunea simplă prin care democrat-liberalii îi cer demisia nu se referă în fapt la problemele cu care se confruntă învăţământul românesc şi nu reuşeşte să scoată educaţia din „teatrul luptei politice”.

„Am preluat mandatul de ministru la începutul lunii iulie şi vă mărturisesc adevărul, puteţi să-l verificaţi cu documente. În afară de faptul că era aprobat curriculumul şi atât, nimic altceva nu era gândit şi pregătit ca demers pentru ca această clasă să demareze pentru prima dată la 15 septembrie în condiţiile unei pregătiri corespunzătoare. Ca urmare, cu toate inspectoratele şcolare care nu au plecat în vacanţă, în această vară, în cele două luni am încercat să recuperăm ceea ce nu s-a făcut de la promulgarea Legii Învăţământului, moment din care se ştia de existenţa acestei clase pregătitoare – şi anume în primul rând această clasă era gândită ca o formulă de trecere de la grădiniţă spre şcoală, o formulă prin care achiziţiile de cunoaştere să se realizeze în şcoală cu mijloacele jocului. Nu existau materiale didactice pentru clasa pregătitoare şi niciun demers coerent care să ducă la 15 septembrie la existenţa acestor materiale didactice în şcoli”, a susţinut ministrul Educaţiei.

Ecaterina Andronescu a arătat că printr-o hotărâre a guvernului Ponta s-a acceptat ca printr-un program derulat cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei o sumă să fie alocată materialelor didactice şi s-a trecut imediat la constituirea portofoliului acestor materiale cu ajutorul experţilor de la Institutul de Ştiinţe al Educaţiei şi ai celor din MEC, la lansarea licitaţiei şi la derularea acesteia, astfel încât materialele didactice să fie în şcoală la timp.

„Cu eforturi extrem de susţinute, acest lucru a fost reuşit într-un termen extrem de scurt. În acelaşi timp erau aproape toţii copiii înscrişi în clasa pregătitoare. MEC, deşi trimisese profesorii la un recensământ absolut neaşteptat şi fără îndoială care nu face parte din fişa postului a cadrelor didactice, estima pentru clasa pregătitoare un număr de 6.000 de clase. În realitate sunt 8.700 de clase şi sigur că a trebuit să facem eforturi suplimentare ca această diferenţă să fie asumată şi ca aceste clase să fie pregătite din toate punctele de vedere în mod corespunzător”, a spus ministrul Andronescu.

Potrivit ministrului, problema cea mai neplăcută de la acest capitol o reprezintă spaţiile în care s-au organizat aceste clase pregătitoare. „Pentru un asemenea demers am invocat de multe ori, atunci când eram în opoziţie, faptul că pentru un asemenea demers este nevoie de un studiu de impact care n-a existat, măcar o evaluare la nivelul inspectoratelor, în aşa fel încât să ne asigurăm că există spaţii adecvate pentru copii aceştia în vârstă de 5-6 ani. Acest lucru nu s-a întâmplat şi ne-am aflat în situaţia să organizăm clasa pregătitoare în spaţii total neadecvate, în ateliere, în laboratoare – s-au desfiinţat în foarte multe şcoli laboratoarele de fizică, de chimie, de biologie şi chiar de informatică – în biroul personalului administrativ, în anexele de clasă, în săli de sport, în cabinete medicale, în cluburile elevilor, în grădiniţe învecinate, în săli de festivităţi, în cămine, în vestiare, în cabinetele metodice, în spaţiile destinate after-school (…), spaţii total neadecvate vârstei de 5-6 ani”, a spus Ecaterina Andronescu.

Ministrul a pledat pentru o analiză foarte corectă astfel încât în anul şcolar următor să nu fie reeditate problemele din acest an, iar părinţii să nu fie puşi să îşi retragă copiii de la şcoală pentru că învaţă în spaţii total neadecvate.

Ecaterina Andronescu a mai spus că părinţii trebuie să aibă libertatea de a-şi alege şcoala şi învăţătorul şi a arătat că aceştia s-au confruntat în acest an cu situaţii aberante, de exemplu şi-au declarat o altă etnie pentru a-şi putea înscrie copiii la o şcoală bună.

„Peste clasa pregătitoare nu putem trece fără să facem referire la faptul că nu era nimic pregătit în legătură cu cadrele didactice care trebuiau să intre de la 15 septembrie. Ca urmare, dintr-un program al fondurilor europene, împreună cu Institutul de Ştiinţe al Educaţiei şi cu experţii din MEC, am stabilit un program de formare a formatorilor şi apoi a cadrelor didactice şi socotesc că anul acesta a fost chiar un noroc faptul că s-au înscris pentru a preda la clasa pregătitoare cadre didactice calificate în marea lor majoritate, titulari şi în marea lor majoritate cu studii atât în învăţământul preşcolar, cât şi primar. Aceasta a fost o şansă, această formare a profesorilor ar fi trebuit să înceapă cu un an înainte, nu să se realizeze în două luni de zile până la debutul clasei pregătitoare. Vom lua măsurile necesare pentru remedierea acestor situaţii pentru ca părinţii, profesorii, şcolile, directorii, să nu se mai confrunte cu situaţia în care s-au confruntat anul acesta în ceea ce priveşte organizarea clasei pregătitoare”, a mai spus ministrul Educaţiei. AGERPRES