Ministrul Educaţiei le-a transmis protestatarilor că repartizarea locurilor în universităţi este făcută pe criterii bine fundamentate

Ministrul Valentin Popa a purtat marţi discuţii de clarificare cu reprezentanţii celor 30 de studenţi, precum şi cu cele două cadre didactice din sistemul universitar care au manifestat în faţa sediului MEN, tematica abordată vizând modul de repartizare preliminară a locurilor/granturilor finanţate de la bugetul de stat pentru studiile universitare de licenţă, master şi doctorat, pentru anul universitar 2018 – 2019.

Potrivit MEN, ministrul Educaţiei a reiterat poziţia potrivit căreia repartizarea preliminară a fost făcută pe criterii bine fundamentate, urmărindu-se susţinerea domeniilor prioritare de dezvoltare a României, a absolvenţilor liceelor situate în mediul rural, precum şi formarea iniţială a viitoarelor cadre didactice.

Valentin Popa a prezentat modul de repartizare preliminară, reamintind că este pentru prima dată de la intrarea în vigoare a Legii Educaţiei Naţionale când MEN a fundamentat şi a repartizat distinct locuri/granturi finanţate de la bugetul de stat pentru studii universitare de licenţă, master şi doctorat, cu destinaţiile amintite.

“Celor prezenţi li s-a comunicat, şi pe această cale, că Ministerul Educaţiei Naţionale a respectat repartizarea efectuată în anii precedenţi, în proporţie de aproximativ 90% la licenţă şi aproximativ 80% la master, diferenţa fiind repartizată astfel: pentru susţinerea domeniilor prioritare de dezvoltare, proporţional cu numărul de studenţi din programele care pot asigura o dezvoltare a acestora; pentru susţinerea absolvenţilor liceelor situate în mediul rural, proporţional cu cifrele repartizate conform criteriului statistic; pentru susţinerea programelor care pregătesc cadre didactice pentru sistemul preuniversitar, proporţional cu numărul de studenţi din programele de studiu corespunzătoare”, se arată într-un comunicat al MEN.

Potrivit sursei citate, studenţii au cerut clarificări cu privire la noţiunea de repartizare preliminară, fiind interesaţi să afle data alocărilor definitive. “Acestea se vor realiza în toamnă, la încheierea sesiunii de admitere în instituţiile de învăţământ superior, după ce vor fi repartizate inclusiv locurile rămase în rezervă. În ceea ce priveşte situaţia studenţilor deja înscrişi în sistemul de învăţământ superior, ministrul Valentin Popa a făcut precizarea că acest mod de repartizare preliminară a locurilor îi priveşte doar pe viitorii studenţi, mai exact studenţii care vor fi declaraţi admişi în toamna anului 2018”, precizează MEN.

Ministrul Educaţiei a subliniat că nu a contestat niciodată importanţa ştiinţelor socio-umane, domeniilor prioritare de dezvoltare a României (bioeconomia, tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, spaţiu şi securitate, energie, mediu şi schimbări climatice, eco-nanotehnologii şi materiale avansate, sănătatea) fiindu-le alocat suplimentar un procent de 8% pentru ciclul universitar de licenţă, respectiv de 12,5% pentru ciclul universitar de master.

Aproximativ 30 de studenţi şi profesori au protestat pe 17 aprilie în faţa Ministerului Educaţiei Naţionale, principala nemulţumire fiind legată de modul de alocare a cifrelor de şcolarizare pentru instituţiile de învăţământ superior pentru anul universitar 2018-2019. Reprezentanţii studenţilor şi profesorilor care protesteau au fost primiţi la discuţii de către ministrul Educaţiei Naţionale, Valentin Popa. Protestatarii au afişat pancarte pe care scria: “Demisia”, “Solidaritate”, “Acces la educaţie”.

Unul dintre protestatari, lectorul de la SNSPA Claudiu Crăciun, a spus că sistemul universitar românesc este subfinanţat. “Noi plecăm de la realitatea dură care trebuie schimbată: învăţământul universitar din România este cronic subfinanţat. Faptul că există o finanţare cronică, asta aruncă universităţile într-o luptă pentru supravieţuire şi resurse. Această luptă pentru supravieţuire şi resurse are rezultate diferite de la ministru la ministru.(…) Noi în primul rând cerem creşterea finanţării pentru educaţie universitară. Credem că toate universităţile, şi mici şi mari, trebuie să fie finanţate mai bine, inclusiv cu locuri mai multe la toate nivelurile, plus o sumă mai mare per student şi în acelaşi timp, aceste alocări să fie totuşi transparente, pentru că motivele invocate pentru aceste tăieri sunt cvasi-inexistente, ele nu se leagă criteriile de rezultatele respective”, a spus Crăciun. AGERPRES