Presedintele comisiei prezidentiale pentru educatie, Mircea Miclea, considera ca nu ar fi oportuna introducerea evaluarilor de tip international incepand cu anul viitor, sustinand ca aceasta decizie ii apartine insa Ministerului Educatiei. In opinia sa, evaluarea trebuie sa fie legata de curricula.
„Intai, ar trebui schimbata curricula si apoi evaluarea, altfel evaluam in mod diferit, dar predam la fel, ceea ce nu e corect”, a explicat Miclea.

Presedintele comisiei prezidentiale a sustinut, insa, ca pot fi aplicate testele de tip PISA si la noi din moment ce sunt folosite si in alte tari. Referindu-se la bacalaureat, Miclea doreste ca acesta sa fie diferentiat in functie de tipul liceului.

„Cum inveti asa esti evaluat. Daca ai un anumit tip de liceu, cum ar fi cel sportiv, trebuie sa dai sport. Daca faci muzica, trebuie sa fie evaluat la arte. La ceea ce inveti, la aceea trebuie sa fi si evaluat. Dam teste de bacalaureat atat de slabe, incat avem promovabilitate de 98%. Ai licee specifice, ai bacalaureat specific”, a aratat Miclea.

In ceea ce priveste titlul viitoarei legi a educatiei, presedintele Comisiei prezidentiale pentru educatie a spus ca nu stie cum se va numi aceasta in final si ca va ramane la latitudinea primului-ministru.

„Din punctul meu de vedere titlul nici nu conteaza. Poate sa se numeasca lege, cod”, a conchis Mircea Miclea. Testele PISA (Programul pentru evaluarea internationala a elevilor) reprezinta evaluarea standardizata international, initiata si proiectata de tarile OECD, cu scopul de a obtine informatii sistemice despre rezultatele sistemelor de invatamant. Romania participa, incepand cu anul 2001, la acest program initiat de OECD.

PISA este o evaluare standardizata international, proiectata impreuna de catre tarile participante. Incepand din 2000, s-a administrat in alte 11 tari. Romania participa in Proiectul international PISA incepand cu luna septembrie 2000. Prima etapa, cea a pretestarii, a fost parcursa in februarie 2001 si a cuprins aproximativ 1000 de elevi din intreaga tara. Cea de-a doua etapa – testarea principala (februarie 2002) in care au fost testati aproximativ 5000 de elevi. PISA acopera trei domenii principale: citire/lectura; matematica; stiinte.

In urma procesarii si interpretarii rezultatelor din testarea principala, se realizeaza un profil de baza al cunostintelor si deprinderilor elevilor testati. Aceste informatii (indicatori contextuali referitori la relatia dintre rezultatele elevilor si caracteristicile scolii lor, precum si indicatori ai tendintei, ilustrand modul in care se schimba rezultatele/performantele elevilor de-a lungul timpului) vor fi puse la dispozitia factorilor de decizie si a opiniei publice.