costoiu_mihnea3.jpgNoua metodologie de finanţare a universităţilor, dar şi felul în care vor fi organizate şi structurate acestea în perioada următoare sunt două dintre subiectele dezbătute vineri în cadrul unei întâlniri avute la Alba Iulia de membrii Consiliului Naţional al Rectorilor cu ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu.

„Azi (n.red.vineri), la Alba Iulia, am făcut paşi extrem de concreţi privind noua metodologie de finanţare a universităţilor, împreună cu rectorii. A fost o discuţie extrem de bună, foarte concretă, pe indicatori, urmărind ţintele pe care România le are în perioada următoare”, a declarat ministrul Mihnea Costoiu.

El a menţionat că deocamdată nu s-a ajuns la un numitor comun, însă există doar „diferenţe foarte mici, de nuanţă”.

Mihnea Costoiu a susţinut că, dacă înainte finanţarea universităţilor se stabilea în biroul ministrului, fără consultarea universităţilor, a sindicatelor, studenţilor şi a consiliilor de specialitate din minister, acum se discută cu toţi actorii importanţi din sistem. Ministrul a spus că, după discuţiile cu rectorii, urmează cele cu angajatorii – companii, IMM-uri, multinaţionale, cu studenţii şi cu sindicatele. „Principiile sunt extrem de simple şi anume nu ascundem după o clasificare făcută în biroul ministrului, ci pe criterii de calitate extrem de clar cuantificate, astfel încât să nu existe niciun fel de discuţie ulterior de ce o universitate sau alta are un anumit nivel de finanţare. Toată lumea să ştie, la aceeaşi masă, care sunt criteriile şi să putem vedea în orice clipă dacă o universitate sau alta îndeplineşte anumite cerinţe, are anumite punctaje legate de activitatea ştiinţifică, de publicaţii, de contracte de cercetare aplicată sau fundamentală, de implicarea în zona regională, cum se implică în regiune, răspunde solicitărilor angajatorilor etc”, a subliniat Mihnea Costoiu.

La întâlnirea de vineri a Consiliului Naţional al Rectorilor a fost prezentă şi Ecaterina Andronescu, în dubla sa calitate, de preşedinte de onoare al acestui consiliu şi de preşedinte al Comisiei de învăţământ a Senatului, care a apreciat discuţiile ca fiind extrem de deschise şi extrem de concrete. „Rectorii sunt interesaţi să se constituie criterii obiective, care să fie clarificate de la început, care să nu presupună solicitarea de date de la universităţi şi pe urmă fiecare din buzunar face clasificarea, aşa cum, din păcate, s-a mai întâmplat în anii anteriori”, a spus aceasta. AGERPRES