O elevă de a unui colegiu tehnic din Zalău a câştigat un concurs un concurs de memorare a zecimalelor lui Pi (3,14), reproducând primele 400 de zecimale ale celebrului număr aniversat anual la data de 14 martie (3.14 fiind data în format englez). Concursul s-a derulat în cadrul celei de-a IV-a ediţii a proiectului educaţional „Pi Day – Ziua Numărului Pi”, eveniment organizat de Colegiul Tehnic
„Alesandru Papiu Ilarian” Zalău, în colaborare cu Liceul Reformat „Wesselényi” Zalău.

Numărul Pi reprezintă din punct de vedere matematic raportul dintre circumferinţa şi diametrul oricărui cerc, fiind un număr iraţional, adică nu se poate scrie ca un raport de numere raţionale. El are o infinitate de zecimale, acestea nerepetându-se după o anumită regulă, ceea ce-l face să fie un număr interesant şi misterios. Este folosit în matematică, în special în geometrie şi trigonometrie, dar şi în fizică sau alte ştiinţe.

Potrivit profesorului de matematică Mirel Matyas, coordonator al evenimentului, proiectul educaţional a implicat mai multe activităţi având în centrul lor numărul Pi. „A fost o participare destul de mare a elevilor. Am avut un concurs de creare a unor softuri educaţionale care pot reproduce zecimalele lui Pi, competiţie adjudecată de un elev de la Colegiul Tehnic”API”, cu un program ce determină 65.000 de zecimale, o expoziţie de postere cu 85 de participanţi şi un concurs de Pi-eme, adică acele cuvinte care au în cadrul lor silaba Pi. Un elev român a găsit 78 de cuvinte, iar un elev maghiar 69 astfel de cuvinte, evident, în limba maghiară”, a declarat Mirel Matyas.

Ca şi la ediţiile anterioare, unul din cele mai gustate momente a fost concursul de memorare a zecimalelor lui Pi, recordul din acest an fiind stabilit de Lorena Vlaic, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Tehnic „API” Zalău, ea doborând recordul de anul trecut, care era de 224 zecimale. „Ideea acestei manifestări este aceea de a sparge barierele dintre culturi prin matematică, ce are un limbaj universal, iar prin aplicare matematicii în alte domenii, precum limba maternă, putem vorbi de interdisciplinaritate. Sper ca la ediţiile viitoare să putem antrena mai multe şcoli la aceste concursuri, pentru că se pare că o astfel de „joacă” prinde foarte bine la elevi”, a conchis profesorul de matematică Mirel Matyas. AGERPRES