Mai multe organizaţii nonguvernamentale din ţară şi străinătate cer Senatului să nu adopte Legea educaţiei în varianta aprobată de Camera Deputaţilor, care prevede studierea Istoriei Românilor şi Geografiei României în limbile minorităţilor naţionale.

În apelul public făcut miercuri de ONG-uri se subliniază că asigurarea învăţământului în limbile minorităţilor naţionale este la fel de importantă ca şi învăţarea limbii române de către cetăţenii acestei ţări, inclusiv prin predarea în limba română a Istoriei Românilor şi Geografiei României.

Semnatarii evidenţiază că ‘experienţa de până acum din şcolile cu limba de predare maghiară ne arată că predarea limbii române se face în mod superficial iar predarea Istoriei Românilor şi a Geografiei României se face de multe ori pe baza altor manuale decât cele aprobate, aceste materii constituind discipline periferice în procesul de învăţământ din cele două judeţe (Covasna şi Harghita – n.r)’.

Potrivit semnatarilor, predarea istoriei şi geografiei în limba maghiară ar contribui la neînsuşirea limbii române de către elevii maghiari şi, în perspectivă, ar limita mobilitatea lor socială, aceştia fiind ‘condamnaţi’ să trăiască exclusiv în propria comunitate. ‘Necunoaşterea limbii române limitează accesul tinerilor maghiari la însuşirea valorilor fundamentale ale culturii şi civilizaţiei româneşti, contribuind decisiv la o izolare tot mai pronunţată a acestora faţă de populaţia majoritară, accentuându-se situaţia nefirească din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş, unde românii şi maghiarii trăiesc împreună şi totuşi în două lumi paralele’, se apreciază în apel.


Documentul a fost semnat de Asociaţiunea Transilvană pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român (ASTRA), Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş, World Romanian Congress, Consiliul Mondial Român, Consiliul Româno-American, Fundaţia Naţională pentru Românii de Pretutindeni şi Uniunea Internaţională a Femeilor Române (UNIFERO). AGERPRES