gradinita.jpgRomânia alocă cele mai mici sume pentru educaţia preşcolară din Uniunea Europeană, concurenţa făcând-o doar Irlanda, are una dintre cele mai mari rate ale abandonului şcolar şi împarte cu Bulgaria primul loc în topul sărăciei şi excluziunii sociale în rândul copiilor mai mici de şase ani – sunt concluzii ale raportului „Educaţia şi îngrijirea copiilor preşcolari”, publicat de Comisia Europeană.

Potrivit unui comunicat de presă al organizaţiei „Salvaţi Copiii” remis luni, de peste două decenii, România se menţine în topul primelor 5 ţări europene cu cea mai mare rată de abandon şcolar, rată ce este mult mai mare în cazul categoriilor defavorizate de copii, în special în rândul celor de etnie romă, dovadă că peste trei sferturi dintre copiii romi care abandonează şcoala nu au parte de educaţie preşcolară.

„Alte cifre relevante despre accesul copiilor romi la educaţie: 70% nu merg la grădiniţă, 80% dintre tinerii care nu ajung niciodată la şcoală sunt de etnie romă iar 38% dintre aceştia sunt analfabeţi funcţionali. Mai mult, la vârsta de 6 ani, ponderea copiilor romi care sunt la şcoală este de peste 5 ori mai mică decât media naţională. Potrivit raportului sus-menţionat, principalul criteriu în funcţie de care copiii merg sau nu la grădiniţă este cel financiar. Or, în ţara noastră, jumătate dintre copiii cu vârste mai mici de şase ani sunt afectaţi de sărăcie sau excluziune socială. Prin comparaţie, în majoritatea statelor membre UE, această pondere variază între 12 şi 19 procente. Aşa se explică de ce, deşi România este una dintre puţinele ţări care oferă educaţie preşcolară gratuită, costurile se pot dovedi totuşi prea mari, din perspectiva cheltuielilor indirecte: alimentaţie, rechizite, îmbrăcăminte, încălţăminte, acces la servicii de igienă”, susţine organizaţia.

Conform sursei citate, în timp ce la nivelul UE sumele publice alocate ciclului preşcolar au crescut în ultimii ani, ajungând la o medie de 0,52% din PIB, România şi Polonia sunt singurele ţări membre în care aceste cheltuieli au fost reduse.

Conform raportului „Educaţia şi îngrijirea copiilor preşcolari”, România alocă pentru ciclul preşcolar 0,35% din PIB, Bulgaria – 0,92%, Ungaria – 0,7%, Republica Cehă – 0,5%, Danemarca – 1%.
„Pentru a diminua fenomenul abandonului şcolar şi a reduce decalajul la învăţătură pentru copiii aflaţi în pragul excluziunii sociale, Salvaţi Copiii România desfăşoară, de doi ani, iniţiativa Grădiniţele estivale, parte dintr-un program mai amplu, ‘Şanse egale pentru toţi copiii, într-o societate fără discriminare’, finanţat de către Fundaţia Ikea. Proiectul prevede inaugurarea a 30 de grădiniţe (câte zece în fiecare an) funcţionale pe perioada verii, pentru a facilita creşterea nivelului de pregătire pentru şcoală şi accesul la educaţie primară, dar şi pentru a preveni abandonul şcolar pe termen lung al copiilor proveniţi din medii defavorizate. Cele zece grădiniţe implicate în acest an sunt în Bucureşti şi în judeţele Argeş, Constanţa, Dâmboviţa, Iaşi, Dolj şi Tulcea”, precizează Salvaţi Copiii.

Astfel, timp de două luni, începând de luni, copiii beneficiază de cursuri gratuite, organizaţia asigurându-le rechizitele, câte o gustare zilnică, alimente pentru familie şi o serie de produse igienico-sanitare. Ulterior, după data de 15 septembrie, copiii care au participat la cursuri sunt înscrişi la grădiniţă sau şcoală şi sunt monitorizaţi pe tot parcursul anului şcolar.

Metodologia de lucru a fost înaintată către Ministerul Educaţiei iar unele grădiniţe din Bucureşti au început deja să implementeze programul cu resurse proprii. AGERPRES