gala_profesori_bologna.jpgPeste 100 de profesori universitari din întreaga ţară vor fi premiaţi sâmbătă de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) în cadrul „Galei Profesorului Bologna”, eveniment aflat la cea de-a VII-a ediţie, a anunţat vineri preşedintele ANOSR, Mihai Dragoş.

„Gala profesorului Bologna este cel mai important proiect în care Federaţia noastră arată ceea ce studenţii îşi doresc de la sistemul de învăţământ şi îi recompensează pe cei care îşi fac treaba aşa cum trebuie. Foarte mulţi dintre profesori au spus că este cea mai importantă recunoaştere a calităţilor didactice pe care au primit-o parcursul carierei”, a declarat preşedintele ANOSR la o conferinţă de presă.

Potrivit acestuia, obiectivul galei este să promoveze învăţământul centrat pe student în sistemul educaţional din România, care înseamnă că profesorul „este cu adevărat preocupat de experienţa studenţilor, înseamnă că-şi adaptează metodele la stilul de învăţare al studenţilor şi înseamnă că ceea ce predă este cu adevărat relevant”.

În context, vicepreşedintele educaţional al ANOSR, Cristi Popescu, a spus că studenţii au avut la dispoziţie cinci săptămâni să îşi nominalizeze profesorii preferaţi, după care studenţii evaluatori pregătiţi în acest scop să recunoască profilul „Profesorului Bologna”. „Evaluarea s-a făcut incognito, studenţii noştri evaluatori pe care i-am pregătit să recunoască profesorii Bologna, au participat incognito la cursuri, s-au infiltrat printre studenţii normali la orele de curs, au avut ocazia să studieze care este relaţia profesor-student, cum se desfăşoară orele, le-au luat şi interviuri studenţilor, pentru că studenţii erau sinceri şi spuneau dacă într-adevăr merită profesorul acest titlu, după care şi-au dezvăluit identitatea şi le-au luat interviuri şi profesorilor”, a explicat Popescu.

El a adăugat că în evaluarea cadrelor didactice s-a ţinut cont de relaţia pe care profesorii au reuşit să o construiască cu studenţii la orele de curs, modul în care aceştia îşi pregătesc cursul şi transmit informaţia, mecanismele prin care reuşesc să capteze atenţia studenţilor, cât de mult sunt dispuşi profesorii să ceară şi să integreze feedback-ul primit de la studenţi. „Foarte mulţi profesori Bologna aveau sălile pline de curs deşi nu făceau prezenţa, ceea ce ne-a determinat să credem că au metode atractive şi motivează studenţii să participe la cursuri. Am urmărit de asemenea distincţiile şi recunoaşterea profesorilor la nivel naţional şi internaţional. Am căutat să vedem şi cum încurajează studenţii sunt încurajaţi de profesori să se dezvolte şi dincolo de activitatea de la orele de curs şi le oferă cadru prielnic să participe la conferinţe, seminarii, sau la alte activităţi în care se pot dezvolta profesional”, a mai precizat vicepreşedintele ANOSR.

Cât priveşte cele mai mari probleme identificate în timpul evaluărilor, oficialul ANOSR a spus că mulţi profesori nu considerau studenţii ca parteneri egali, ţineau o „poezie” fără să ţină cont de reacţia studenţilor, nu integrau feedback-ul. „De foarte multe ori nu comunicau procesul de evaluare de la început, să fie acelaşi proces, să nu se schimbe nimic, nu ofereau suport de curs şi foarte puţini dintre ei erau dispuşi să ajute studenţii şi dincolo de activitatea de la orele de curs. Şi asta din cauza faptului că provin din sistemul comunist, unde învăţământul a fost centrat întotdeauna pe nevoile profesorului şi nu pe cele ale fiecărui student”, a susţinut oficialul ANOSR.

Din datele furnizate de organizatori rezultă că, dintr-un total de peste 700 de nominalizări, 109 de cadre didactice au intrat în posesia titlului de „Profesor Bologna”. AGERPRES