O petiţie online, care a strâns peste 3600 de semnături în doar o zi, a fost lansată de o asociaţie a părinţilor maghiari din Târgu Mureş, prin care se solicită revocarea ordonanţei Guvernului care prevede că în ciclul primar, la şcolile în care se studiază în limba minorităţilor naţionale, orele de Limbă şi literatura română vor fi predate de profesori de specialitate, nu de învăţători.

În petiţia lansată în mediul online în cursul zilei de luni se solicită revocarea actului normativ, despre care iniţiatorii spun că nu a fost precedat de consultări cu părţile interesate şi că are efecte discriminatorii asupra elevilor.

„Considerăm că la elaborarea Ordonanţei nu s-au respectat reglementările legale, astfel aceasta nu a fost precedată de consultarea părţilor interesate: profesori specialişti, părinţi, reprezentanţi ai elevilor, reprezentanţi ai minorităţilor naţionale. Ordonanţa are efecte discriminatorii asupra elevilor din ciclul primar aparţinând minorităţilor naţionale, privându-i de posibilitatea învăţării limbii române ca limbă nematernă de la proprii lor învăţători, calificaţi în acest scop. În conformitate cu Constituţia României, subsemnaţii cerem de la domnul. Ministru Valentin Popa să dispună suspendarea de îndată a aplicării Ordonanţei”, se arată în petiţia menţionată.

În doar o zi s-au strâns peste 3600 de semnături, unii dintre cei care şi-au exprimat nemulţumirea faţă de ordonanţa Guvernului susţinând că aceasta este în defavoarea copiilor, iar toţi cei implicaţi trebuie să se aşeze la masa negocierilor pentru a găsi o soluţie de rezolvare a problemei.

„În conformitate cu Constituţia României, în numele copiilor noştri, vă cerem să suspendaţi de îndată aplicarea acestei ordonanţe, să vă aşezaţi la masa negocierilor cu reprezentanţii părţilor implicate (profesori, părinţi, elevi şi politic) şi să analizaţi paşii de urmat! Vrem să învăţăm româneşte! Dacă şi dumneavoastră vreţi acest lucru, ajutaţi-ne, nu ne împiedicaţi!’, scrie Csengle Csiki, din Târgu Mureş, în vreme ce Attila Nagy, tot din Târgu Mureş, spune că ‘această ordonanţă este nejustificată, discriminatorie şi contraproductivă. Copiii nu vor învăţa deloc limba română, dacă se aplică această lege’, iar Monica Emilia Cornea din Cluj Napoca susţine că are copilul la secţia germană şi consideră că „un profesor nu petrece destul timp cu elevii încât să ajungă să îi cunoască, ţinând cont că vorbim de copii de la 6 la 11 ani”.

Mai multe şcoli cu predare în limba minorităţilor din ţară au intrat luni în grevă japoneză, în semn de protest faţă de acest articol din ordonanţa Guvernului nr 9, care prevede că limba română, la ciclul primar, în aceste instituţii şcolare va fi predată de profesori, nu de învăţători.

Ministrul Educaţiei, Valentin Popa, a declarat luni, în Harghita, după ce a participat la deschiderea anului de învăţământ la Şcoala Gimnazială „Marton Aron”, din Sândominic, unde avea loc un astfel de protest, că a luat această decizie după ce a primit mai multe solicitări din ţară şi străinătate pentru a lua măsuri ca elevii aparţinând minorităţilor naţionale să înveţe mai bine limba statului.

„Articolul respectiv a fost introdus, practic, după multiple solicitări ale ambasadorilor, ale miniştrilor Educaţiei, ale comisarului european Navracsic pentru Educaţie, ale Înaltului Comisar pentru minorităţi, care mi-au solicitat în repetate rânduri să iau măsuri pentru ca elevii care învaţă în limbile minorităţilor să înveţe mai bine limba statului. Ştim cu toţii că, nu de mult timp, chiar preşedintele CJ Harghita a emis un comunicat în care ne-a transmis că a depus o plângere la CNCD pentru că Ministerul nu face nimic pentru ca elevii respectivi să înveţe mai bine limba română. Şi iată că ne-am străduit, în urma acestor demersuri multiple, să asigurăm şi manuale mult mai multe, cu mult mai multe decât în oricare alt an şi vom continua să asigurăm manuale, cu siguranţă împreună vom lucra şi la programă şi vom îmbunătăţi în timp şi manualele”, a spus Valentin Popa.

El a punctat că, din punct de vedere al resursei umane, acest articol din ordonanţa Guvernului nu diminuează numărul de personal şi nu afectează normele didactice, iar învăţătorii nu sunt eliminaţi din procesul de predare al limbii române, însă au prioritate specialiştii. AGERPRES