turcan_raluca.jpgVicepreşedintele Partidului Naţional Liberal (PNL), deputatul Raluca Turcan, cere creşterea finanţării de bază şi depolitizarea universităţilor, pentru redresarea situaţiei din învăţământul universitar.
Liberalii cer mai mulţi bani pentru universităţi, pe baza unor criterii de calitate şi performanţă.

„Pentru a redresa situaţia este nevoie de coerenţă şi soluţii pe următoarele direcţii: 1. PNL solicită creşterea finanţării de bază a universităţilor: aprobarea criteriilor de evaluare a calităţii universităţilor şi finanţarea în funcţie de performanţele înregistrate; încurajarea atragerii fondurilor europene pentru cercetare şi inovare şi asigurarea părţii de co-finanţare prin creşterea finanţării instituţionale a învăţământului superior – inclusiv fondul de rezervă şi pe cel pentru dezvoltare; aplicarea unei noi metodologii de finanţare pe baza criteriilor de performanţă a universităţilor. Elaborarea principiilor de finanţare a universităţilor prin fondul de dezvoltare instituţională. Acesta ar trebui să cuprindă modalităţile de stimulare a universităţilor care atrag studenţi din mediile defavorizate”, susţine Raluca Turcan.

PNL propune depolitizarea universităţilor „prin respingerea în Parlament a OUG nr. 92/2012 şi anularea în contencios a ordinului 3751/29.04.2015 care încalcă autonomia universitară şi Legea Educaţiei Naţionale” PNL anunţă că „va depune, într-o primă etapă, o cerere prealabilă şi în termen de 60 de zile va ataca în contencios acest ordin”.
Raluca Turcan mai cere Guvernului Ponta să stopeze ordonanţele de urgenţă care „bulversează sistemul de la un an la altul. Şi să clarifice situaţia celor 3.000 de cadre didactice universitare care nu au obţinut titlul de doctor”.

În opinia secretarului Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor, Raluca Turcan, anul universitar va începe „sub semnul subfinanţării, politizării şi lipsei standardelor de calitate”. „O finanţare de 0,36% din PIB pentru învăţământ superior subminează şansele de dezvoltare durabilă ale României. Sistemul universitar românesc se confruntă cu două fenomene care împiedică atingerea obiectivelor: 1. lipsa de credibilitate şi prestigiu din ce în ce mai redus din cauza nenumăratelor scandaluri privind fabricile de diplome şi a doctoratelor plagiate. 2. dificultăţile financiare severe prin care trec universităţile. Finanţarea din partea statului este la limită şi instituţiile care ar trebui să fie motoarele întregii societăţi, abia îşi pot plăti facturile de funcţionare”.

Potrivit Ralucăi Turcan, „una din două universităţi de stat este la limita supravieţuirii, numărul studenţilor înscrişi la nivel de licenţă a scăzut în ultimii ani la jumătate în universităţile de stat, în timp ce doar jumătate dintre studenţii din anul întâi ajung să finalizeze studiile universitare, ceea ce înseamnă un abandon uriaş”.

Deputatul PNL sesizează faptul că „programele de masterat au scăzut cu 50 %, iar în universităţile private avem de cinci ori mai puţini studenţi înmatriculaţi în 2013, faţă de 2008” Raluca Turcan mai spune că, „doar 14,4 % din populaţia României are studii superioare (în Canada procentul este de 50%, în Israel – 45%, în Japonia – 44%, în SUA – 41%, în Finlanda, Cipru şi Irlanda, procentele trec de 30%)”.

Vicepreşedintele PNL acuză guvernarea PSD că a alocat doar 0,36 la sută din PIB (2,382 miliarde lei) pentru bugetul învăţământului superior. „0,36% din PIB pentru 2014, plus rata inflaţiei, reprezintă, de fapt, o sumă mult mai mică decât în 2009 când procentul din PIB era de 0,55 (2,893 miliarde lei). Rezultatele se văd în ceea ce înseamnă competitivitatea pe plan internaţional. România deţine opt patente de înaltă tehnologie (high-tech), adică 0,15% din numărul total la nivelul statelor UE. Mai mult, ne situăm pe ultimul loc la productivitatea resurselor”, arată Raluca Turcan.

Ea mai spune că „absolvenţii de liceu care se decid să urmeze o facultate nu găsesc, de cele mai multe ori, în universităţi, servicii de calitate, ceea ce se răsfrânge automat şi în calitatea actului educaţional”. „Este o lipsă acută de cabinete medicale, acolo unde ele există sunt slab dotate, cu personal insuficient, spaţii improprii şi beneficiază de o finanţare incertă şi insuficientă. Nu există centre de consiliere în carieră, iar acolo unde le găsim, vorbim de personal insuficient şi lipsă de fonduri. Subvenţia pentru cantine şi cămine este sub necesar – fapt care loveşte direct în studenţii cei mai vulnerabili din punct de vedere economic”, a declarat Raluca Turcan.

Vicepreşedintele PNL consideră că „România a atras cele mai puţine fonduri europene pentru cercetare şi inovare. În ultimii ani, nu au fost contractate noi granturi, mai mult decât atât – cele vechi nu au putut fi derulate din lipsa co-finanţării de la buget”.

Raluca Turcan semnalează faptul că „politicul intervine brutal în întreg sistemul educaţional, inclusiv mediul academic şi de cercetare. „OUG 92/2012 a stopat posibilitatea ca universităţilor să anuleze o diplomă plagiată, a anulat incompatibilităţile dintre funcţia de rector şi cea de parlamentar. Ordinul 3751/29.04.2015 prin care a fost adoptată metodologia de alegere a funcţiilor de conducere în învăţământul superior acordă Ministerului Educaţiei dreptul de a interveni în cadrul alegerilor, deşi nu are nicio atribuţie în organizarea internă a instituţiilor de învăţământ superior si se încalcă autonomia universitară şi LEN. ARACIS – instituţia care trebuie să supravegheze calitatea în învăţământul superior este politizată. A fost blocat HG-ul privind Metodologia de acreditare a şcolilor doctorale”, se arată în comunicatul de presă al Ralucăi Turcan.

Vicepreşedintele PNL cere şi „predictibilitate legislativă”. „Nu există o predictibilitate legislativă. Mâine începe anul universitar şi încă nu se ştie dacă 3.000 de cadre didactice din sistem – fără doctorat vor părăsi sistemul, aşa cum era stabilit de acum 4 ani. Nu se poate face un act educaţional de calitate dacă resursa umană este tratată în mod discriminatoriu. Unii cu doctorate, date la timp, alţii cu pretexte pentru nerespectarea legii. Iar zeci de mii de tineri cu doctorate, la cele mai prestigioase universităţi, nu pot intra în sistem pe funcţii de asistenţi şi lectori universitari din cauza acestei bâlbâieli la nivelul ministerului”, potrivit Ralucăi Turcan. AGERPRES