Primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu a reluat, cu prilejul lansarii spre dezbatere a pachetului de legi ale invatamantului, criticile la adresa sistemului de
meditatii si a sugerat promovarea, cu titlu de experiment initial, a sistemului de vouchere, specific invatamantului universitar din SUA.
Seful Executivului a subliniat ca inca de la inceputul mandatului sau a pus problema „extrem de deranjanta” a meditatiilor din invatamantul de stat si, desi a fost criticat, nu isi schimba punctul de vedere. „Daca in Romania acest sistem paralel de invatamant va functiona inseamna ca lucrurile in sistemul de invatamant nu functioneaza. Daca jumatate intr-o clasa urmeaza meditatii, problema e a profesorilor, nu a elevilor. Nu este deontologic corect ca cei de la catedra sa dea meditatii elevilor la care predau in clasa”, a aratat primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu.

Premierul a remarcat ca pachetul de legi ale invatamantului acorda o importanta deosebita descentralizarii, clarificandu-se astfel cadrul legal pentru transferul autoritatii, responsabilitatii si resurselor catre comunitatile locale si unitatile de invatamant. „Este important ca acest pachet de legi a reusit sa puna scoala in centrul comunitatii, sa puna elevul si profesorul in centrul procesului
educational”, a aratat primul-ministru.

Seful Executivului a recomandat ca sistemul de invatamant pre-universitar sa elimine discrepantele existente intre orasele mari si restul localitatilor si a evidentiat faptul ca universitatile trebuie sa se adapteze cat mai bine cerintelor pietei. Tariceanu a subliniat ca ar fi interesant ca sistemul de vouchere pentru invatamant sa fie introdus experimental pentru a stimula invatamantul de calitate.

„Ceea ce dorim este stimularea invatamantului de calitate si nu a invatamantului de cantitate. Sistemul de vouchere poate ajuta copiii sa se indrepte spre acele scoli si universitati care produc calitate, elite”, a declarat Tariceanu. El a spus ca, desi nu este un admirator al sistemului american
universitar, e impresionat de faptul ca prin astfel de sisteme SUA reuseste sa produca adevarate elite si sa atraga foarte multi studenti.

Tariceanu a aminitit ca multi straini au putut studia si in Romania, devenind ulterior foarte buni ambasadori ai tarii noastre in tarile de origine. Primul-ministru a aratat insa ca exista lucruri care nu pot fi rezolvate de nicio legislatie, precum vocatia profesionala a dascalilor, care trebuie sa stie sa ia in considerare nevoile elevilor, sa stie sa formeze caractere si sa stie sa isi puna amprenta asupra elevilor.

Primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu a precizat ca, in prezent, sistemul de invatamant nu mai are o problema de finantare, tinand cont ca fondurile pentru educatie alocate in 2006 si 2007 au atins nivelul tuturor fondurilor cumulate alocate educatiei pana in 2006. Tariceanu a subliniat ca daca
in 2004 au fost alocati invatamantului 40 milioane de euro, in 2007 alocarile bugetare au atins aproximativ 1,3 miliarde de euro, iar ca procent din PIB educatiei i-a fost alocat 6% in 2008.

Seful Executivului a propus, in cele din urma, ca dezbaterile privind pachetul de legi ale invatamantului sa continue sub auspiciile Academiei Romane, unde sa fie invitati toti factorii implicati in sistemul de invatamant, partidele politice si factorii de decizie.