Începând cu 1 octombrie 2021, la Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași toate activitățile didactice se desfășoară în format hibrid, respectiv cursurile în sistem online, iar activitățile practice (laboratoare, proiecte, seminarii) în format “față în față”.

„Nici nu s-ar fi putut altfel, având în vedere că suntem o universitate tehnică, iar ponderea activităților efectiv practice este ridicată. În plus, datorită derulării activităților practice în sistem fizic, studenții au fost cazați permanent în Campusul Tudor Vladimirescu, cu respectarea normelor impuse de pandemie, astfel că nu s-a pus problema organizării procesului de cazare începând cu data de 9 martie”, explică Prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval, Rectorul Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” din Iași, într-un interviu acordat portalului EduManager.ro.

Contactul direct și legăturile dintre cadrele didactice și studenți, create în timpul cursurilor, au un rol esențial”

Nu doar că nu au existat provocări în momentul trecerii complete la sistemul predării onsite, dar această schimbare, cumva nesemnificativă la noi, a adus și beneficii: ușurarea traficului de date prin rețeaua internă a universității, accesul direct al studenților la cantina-restaurant a universității (fară să mai fie nevoie să servească mancarea în camere, mesele fiind comandate tot de la cantina-restaurant). Și ceea ce este, consider, cel mai important, îmbunătățirea activității de predare, contactul direct și legăturile dintre cadrele didactice și studenți create în timpul cursurilor, având rolul esențial în acest sens”, argumentează Rectorul UTI.

Prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval afirmă că nu există probleme majore nici în ceea ce privește disponibilitatea cadrelor didactice ale Universității pentru revenirea la predarea exclusiv „față în față”, cu excepția câtorva situații, foarte puține, în care colegi cu diferite afecțiuni au solicitat continuarea cursurilor în sistemul online, de teama unei posibile infectări cu virusul SARS-Cov2.

Deși nu toate afecțiunile ar putea fi susceptibile de o evoluție negativă în cazul unei infectări, solicitările sunt justificate de faptul că, în mod real, pandemia nu s-a încheiat doar prin încetarea stării de alertă. Totuși, aceste situații punctuale nu au putut fi soluționate prin acceptarea predării cursurilor online, deoarece întreaga universitate a trecut la sistemul complet ‚față în față’. În mod evident că nu am renunțat nicio clipă la măsurile de prevenire și protecție a răspândirii infecției cu acest virus și în timpul activităților didactice”, menționează Rectorul celei mai importante Universități tehnice din estul țării.

Ponderea activităților online trebuie să fie foarte redusă, redusă către deloc”

Prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval susține că, într-o universitate tehnică sau pentru un program de studii într-un domeniu tehnic, prin excelență aplicativ și practic, ponderea activităților online trebuie să fie “foarte redusă, redusă către deloc”. „Specificul educației tehnice nu permite derularea educației ‚la distanță’, pentru că, în fond, aceasta reprezintă ‚online’, indiferent dacă distanța se măsoară în metri sau kilometri. Nu se pot realiza laboratoare online, oricâtă acuratețe tehnică ar exista în realizarea în format video a acelor laboratoare. Nu se poate realiza o reacție chimică, construi o locuință sau un baraj, realiza un echipament mecanic sau electric, un autovehicul, confecționa un material textil s.a.m.d. în fața unui monitor. Da, putem să le proiectăm, chiar și o reacție chimică poate fi ‚proiectată’ sau simulată, dar nu să le realizăm concret”, menționează Rectorul UTI.

Mai mult decât atât, Prof. univ. dr. ing. Dan Cașcaval argumentează că nu se poate face educație online în mod performant. Educația offline reprezintă comunicarea reală, fără să fie intermediată de zoom, teams sau meet, reprezintă legătura între dascăl și student care poate dura un curs sau mult mai mult după. Reprezintă faptul că nu suntem roboți, ci participanți reali la învățare. Personal, nu cred că şcoala își poate atinge menirea online. Dar da, putem învăța ceea ce a fost bun în  această perioadă în ceea ce privește derularea unor activități online și putem susține în viitor programele de studii, chiar și tehnice, cu componente online. Însă, până la urmă, nicio societate nu își dorește ingineri sau arhitecți virtuali, ci în cea mai fizică formă a pregătirii lor”, concluzionează Rectorul Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” Iași.