Proiectul educațional WiSTEM²D – din clasa reală în clasa virtuală

A doua ediție a proiectului educațional WiSTEM²D ((Women in Science, Technology, Engineering, Mathematics, Manufacturing, and Design) răspunde cu succes provocării de #distanțaresocială și oferă elevilor și profesorilor oportunitatea de a accesa materiale școlare în format electronic pentru realizarea demersului didactic în mediul online.

Prin proiect, derulat în școlile din România de Junior Achievement cu sprjinul Johnson & Johnson, se urmărește cultivarea interesului tinerilor pentru #STEM²D și încurajarea lor spre a urma cariere în aceste domenii.

Materialele proiectului, elaborate astfel încât să permită crearea unor contexte educaționale indiferent de mijloacele de comunicare utilizate, motivează elevii să rămână conectați la educație și să descopere, prin activități practice de cercetare, de colaborare şi elaborare de proiecte, diferite fenomene sau cum pot fi rezvoltate, cu ajutorul științei, tehnologiei, ingineriei, artelor, anumite probleme din societate.

Activitățile STEM2D, documentate și realizate de specialiști în educație și profesioniști din ariile #STEM2D, sunt caracterizate de o abordare interdisciplinară, integrată și centrată pe elev, care presupune utilizarea unor practici pedagogice solide. Principiile care stau la baza elaborării lor transformă procesul de învățare într-unul mai atractiv, mai constructiv, mai eficient și stimulează dorința elevilor de a investiga, raționamentul logic, gândirea creativă, capacitatea de a rezolva probleme și spiritul de colaborare. Mai multe detalii, disponibile la https://jar.ro/virtual-wistem2d.

„Activităţile proiectului WiSTEM²D au fost complementare demersului propriu din orele de fizică de a încuraja elevii să îşi descopere aptitudini, interese, pasiuni, care îi îndreptăţesc să aspire la o carieră în domeniul ştiinţelor. Consider că implicarea voluntarilor, care şi-au prezentat propriile poveşti despre viaţa lor profesională, a fost de mare impact, şi interacţiunea lor cu copiii o sursă de inspiraţie pentru aceştia. Experienţele inedite trăite într-un cadru diferit de cel al orei de la clasă, mai relaxat, fără condiţionări stricte de timp, cu resurse experimentale atent selectate, precum şi întâlnirea cu oameni remarcabili (…) sunt inspiraţionale pentru copii. Proiectul ne-a demonstrat tuturor că știința …le stă bine atât fetelor, cât și băieților!”, a spus Maria Neicu, profesor la Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân din Constanţa.

Comparativ cu ediția anterioară, care a adus împreună peste 2.000 de elevi din 14 localități ce au lucrat la clasă activități STEM cu sprjinul a peste 50 de profesori și 19 consultanți voluntari Johnson & Johnson, anul acesta proiectul ajunge la peste 5.500 de elevi din aproape 100 de localități urbane și rurale.

O altă noutate a acestei ediții este cea a susținerii activităților în mediul online, atât de către profesori, cât și de consultanții voluntari Johnson & Johnson. În cadrul uneia dintre lecțiile virtuale, consultanții vor aborda cu elevii și alte teme de actualitate, precum: apariția noului tip de coronavirus, schimbările pe care acesta le determină în societate, modul în care trebuie să acționăm și cel în care cercetătorii din întreaga lume lucrează pentru a descoperi un nou vaccin sau noi scheme de tratament specifice prevenției și tratării COVID-2019.