Proiectul pentru Invatamantul Rural a ajuns la final

olimpiada mate.jpgMinistrul Educatiei, Ecaterina Andronescu si seful misiunii Bancii Mondiale in Romania, Blarel Benoit, participa vineri, 4 septembrie, la Conferinta de inchidere a Proiectului pentru Invatamantul Rural (PIR), ce va avea loc la Poiana Brasov (Hotel Sport).

Proiectul a fost implementat in perioada 2003 – 2009 si a avut ca obiectiv general imbunatatirea accesului elevilor din mediul rural la un invatamant de calitate, care sa conduca la rezultate scolare mai bune pentru acestia, precum si la un procent mai mare de promovabilitate si absolvire.

In prima parte a zilei vor fi prezentate rezultatele generale ale proiectului, iar in a doua parte, elevii si profesorii din Brasov vor prezenta standurile cu rezultatele proprii inregistrate in 25 de scoli incluse in acest proiect.

Proiectul pentru Invatamantul Rural a beneficiat de o finantare totala de 90 milioane dolari din partea Bancii Internationale de Reconstructie si Dezvoltare (Banca Mondiala), a Guvernului Romaniei si a comunitatilor locale. In anul 2008, PIR a fost premiat ca urmare a obtinerii unor rezultate deosebite, fiind considerat exemplu de buna practica in cadrul proiectelor finantate de Banca Mondiala pentru regiunea Europa si Asia. La eveniment vor mai lua parte reprezentanti ai Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii, ai Bancii Mondiale, inspectori scolari generali si cadrele didactice implicate in desfasurarea activitatilor.

Prezentarea Proiectului pentru Invatamantul Rural

Obiective

Imbunatatirea accesului la o educatie de calitate pentru elevii din mediul rural exprimata prin rezultate scolare mai bune, precum, si printr-un procent mai mare de promovabilitate si absolvire

– Dezvoltarea competentelor profesionale ale profesorilor din mediul rural si imbunatatirea conditiilor de desfasurare a procesului de invatamant in scolile din mediul rural

– Calificarea profesionala a cadrelor didactice din mediul rural printr-un program national de Invatamant Deschis la Distanta (IDD)

– Imbunatatirea conditiilor de desfasurare a procesului de invatamant prin asigurarea dotarilor minime materiale si functionale

– Asigurarea accesului elevilor din mediul rural la mijloace de invatamant de baza, jocuri didactice, material sportiv si la materiale tiparite: carti, atlase, albume, dictionare, enciclopedii, folosite ca materiale auxiliare in ore si pentru biblioteca clasei

– Stimularea scolilor din mediul rural in vederea stabilirii si angajarii intr-un parteneriat activ;

– Acordarea de oportunitati scolilor din mediul rural pentru rezolvarea nevoilor stringente prin propuneri de proiecte in cadrul competitiilor deschise.

Beneficiari

Elevii si cadrele didactice din mediul rural, autoritatile si comunitatile locale, furnizorii de programe de formare, factorii de decizie .

Suma alocata: 90 milioane USD, din care 60 milioane contributia Bancii Mondiale si 30 milioane contributia Guvernului Romaniei .

Rezultate


– Implementarea activitatii de mentorat s-a realizat in perioada ianuarie – septembrie 2005 faza pilot si faza nationala din anul scolar 2005-2006 pana in prezent. Au fost perfectionate 62.029 de cadre didactice prin programul de dezvoltare profesionala la nivelul scolii (circa 80% din numarul total de cadre didactice din mediul rural). Pentru derularea acestei activitati au fost dotate 463 de centre de resurse fixe si 41 de centre mobile de resurse.

– Elaborarea unui nou program de IDD, care sa corespunda tipurilor de invatare, cerintelor, intereselor, experientei si aspiratiilor cadrelor didactice din mediul rural. In cadrul acestui program au fost calificate un numar de 3.045 de cadre didactice din mediul rural printr-un program de reconversie profesionala de la 1 an la 3 ani.

– Un numar de 1.467 de scoli din mediul rural au fost dotate cu mobilier, 428 de scoli au beneficiat de instalatii noi de apa curenta, iar 339 de scoli au beneficiat de toate facilitatile (apa curenta, instalatii termice, electrice si sanitare).

– 8.000 de unitati scolare din mediul rural au fost dotate cu materialele didactice de baza: 4.000.000 de planse didactice, harti si globuri, peste 2.000.000 de carti pentru bibliotecile scolare (invatamantul gimnazial) si 1,000,000 pentru biblioteca clasei (invatamantul primar) peste 80.000 de materiale sportive (mingii, saltele etc.), peste 270000 de seturi de stiinte pentru profesori, modele umane, seturi de optica, electromagnetism si electricitate

– 2000 de scoli dotate cu calculatoare, multifunctioanle si videoproiectoare

– 7662 de scoli si consilii de administratie au beneficiat de facilitare pentru elaborarea strategiilor de dezvoltarea educationala la nivel local. In urma celor patru runde de competitie au propus proiecte eligibile un numar de 4130 de scoli si au fost acordate un numar de 1537 de proiecte locale care dezvolta parteneriatul scoala – comunitate.

– Realizarea studiului comparativ „Indicatori pentru educatie si formare profesionala”, pe baza analizei indicatorilor educationali nationali si internationali (OECD, EUROSTAT; UNESCO, Banca Mondiala).

– Elaborarea setului national de indicatori pentru educatie.

– Restructurarea si imbunatatirea bazei de date existente in MEdC in acord cu setul national de indicatori pentru educatie (dezvoltarea si implementarea unor aplicatii software de colectare a datelor)

– Participarea in programele de testare internationala a elevilor (PIRLS, PISA, TIMSS)–Evaluarea la clasa IVa –evaluare realizata pe un esantion reprezentativ la nivel national (circa 4500 de elevi testati)

Recunoasterea internationala a Proiectului

– Proiectul pentru Invatamantul Rural este exemplu de buna practica an cadrul proiectelor finantate de Banca Mondiala pentru regiunea Europa si Asia

– Programul IDD de reconversie profesionala este best practice intr-un raport al Comisiei Europene „European Profile for the Language Teacher Education – A Frame of Reference”/2007

– Baza Nationala de Date a Educatiei este exemplu de buna practica la sectiunea European E-government, in anul 2007 (http://www.epractice.eu/cases/NED).