Angajaţi ai unităţilor de învăţământ special din judeţul Caraş-Severin, dar şi părinţi ai căror copii beneficiază de serviciile acordate de acestea, au protestat, marţi, faţă de proiectul prin care ar urma ca aceste instituţii să fie desfiinţate.

În ajutorul personalului din cele patru unităţi speciale din judeţ, al copiilor şi al părinţilor care beneficiază de munca acestor cadre didactice, a venit şi Sindicatul din Învăţământul Preuniversitar Caraş-Severin, afiliat la Federaţia Spiru Haret. Potrivit Marianei Zvarici, preşedintele Sindicatului din Învăţământul Preuniversitar Caraş-Severin. În urmă cu câteva zile sindicatul a primit mai multe sesizări din partea unor unităţi de învăţământ, care erau bulversate de faptul că au aflat că la Camera Deputaţilor a fost depus un proiect de către deputatul Liliana Mincă, ce ar duce la desfiinţarea unităţilor de învăţământ special.

„Întregul personal de la aceste instituţii este îngrijorat de acest lucru, nu pentru că oamenii îşi pierd locurile de muncă, deoarece sunt cadre didactice calificate şi se pot duce oricând în învăţământul de masă. Problema care se pune e că aceşti copii cu nevoi speciale nu fac faţă în învăţământul de masă. În schimb, în aceste centre, ei au posibilitatea să progreseze, desigur, în funcţie de puterile fiecăruia, fiind foarte bine consiliaţi, îngrijiţi şi iubiţi de întregul personal”, a declarat Mariana Zvarici.

Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă „Primăvara” din Reşiţa acordă, în primul rând, servicii copiilor cu handicap neuro-psiho-motor, dar şi acelora care, la un moment dat, au nevoie de stimulare poli-senzorială, adică de o intervenţie timpurie, de dezvoltare a abilităţilor copiilor pe toate simţurile şi a potenţialului lor. Pentru că în învăţământul de masă, copiii ar fi privaţi de aceste servicii, părinţii s-au arătat nemulţumiţi şi un decis să protesteze în faţa unui asemenea proiect. „Eu vin cu copilul meu, de 12 ani, la centru. Aici e singurul loc unde copilul meu nu e discriminat. Cealaltă mămică are fetiţa cu autism şi vine cu ea de trei ani, o alta are băieţelul cu sindromul Down. Copiii noştri nu o să fie niciodată ca şi cei normali. Ei nu sunt primiţi în grădiniţele sau şcolile normale, iar dacă sunt primiţi, sunt priviţi ciudat şi sunt marginalizaţi. Niciunul dintre copii nu s-ar descurca, nu ar învăţa atâta, nu ar fi iubiţi, aşa cum sunt aici, la centru. Nu este drept să desfiinţeze această instituţie, care e cea mai bună opţiune pentru copiii noştri”, au declarat părinţii copiilor cu probleme speciale.

La nivelul judeţului Caraş-Severin funcţionează patru astfel de centre, din care două la Reşiţa, unul în municipiul Caransebeş şi unul în oraşul Bocşa, de care beneficiază 1.200 de copii. Doar de serviciile Centrului Şcolar de Educaţie Incluzivă „Primăvara” din Reşiţa beneficiază, în acest an şcolar, 378 de copii, dintre care 105 sunt copii cu dizabilităţi severe şi profunde, care sunt integraţi în activităţile de educaţie în clase, grădiniţe şi clase integrate în şcolile de masă, restul fiind în programe de sprijin în diferite şcoli din judeţul Caraş-Severin, respectiv, Tirol, Berzovia şi Ezeriş.

Toţi aceşti copii beneficiază de intervenţie şi educaţie timpurie, servicii de educaţie în cadrul şcolii, deci educaţie formală, precum şi de terapii specifice şi de dezvoltare, conform nevoilor pe care ei le au. „De aceea, instituţii de tipul Centrului Primăvara trebuie să rămână în funcţiune aşa cum sunt, pentru că, aici, copiii beneficiază de toate serviciile într-un mod integrat. Activitatea de recuperare şi cea de educaţie trebuie să fie continue, specialiştii noştri abordând global nevoile copilului. Dacă doreşti să obţii rezultate în recuperarea acestor cazuri dificile trebuie să existe o abordare în echipă, în integritatea tuturor problemelor pe care le are copilul”, a explicat psihologul Gherghina Boici, directorul Centrului Şcolar de Educaţie Incluzivă „Primăvara” din Reşiţa. AGERPRES