Învăţământul românesc trebuie separat de „interesele politice de masă, populiste” şi focalizat pe o educaţie de calitate şi centrat pe elite, a declarat miercuri prof. Marian Preda, rectorul Universităţii Bucureşti, la Conferinţa „Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate”.

În România, procentul din PIB alocat educaţiei este 3,5 %, Pentru cercetare alocăm 0,2 – 0,3 %, adică, aşa cum se spune în mediul academic, „nimic, virgulă ceva” din PIB, în timp ce ţinta ar fi 1%, iar la nivel european este 2% din PIB pentru cercetare. În aceste condiţii, este esenţial cum folosim aceste resurse. Pentru că impresia mea este că le risipim în mare parte”, a arătat Marian Preda.

Potrivit rectorului, sistemul de învăţământ trebuie să urmărească trei mari obiective: să alfabetizeze cetăţenii, să-i pregătească pentru inserţia pe piaţa muncii şi să producă elite în diverse domenii.

„Cu toţii avem nevoie de cei care trag înainte economia, cultura, industria, dar în această perioadă ne trebuie mari creiere care să producă un vaccin, nu ne trebuie o armată de oameni care să ştie medicină, biochimie. (…) Înainte de 1989 se împărţeau elevii între cei care mergeau la şcoli vocaţionale şi profesionale şi liceu şi doar 10% ajungeau la facultate. Doamne fereşte să spun că e bine, dar şcolile vocaţionale, şcolile profesionale au fost transformate în licee tehnologice de la care nimeni nu ia bacalaureatul. De ce investim în continuare în astfel de licee în care, în loc să înveţe o meserie, fac o teorie sterilă şi nu iau bacalaureatul?„, a detaliat rectorul Universităţii.

El a adăugat că, în acelaşi timp, locurile în învăţământul superior s-au suplimentat foarte mult şi, cu excepţia câtorva facultăţi, nu există nicio competiţie pe acele locuri.

„Nu investim deloc în învăţământul de elită, marile universităţi de patru ani cad în topurile internaţionale şi rar mai e câte una pe acolo. Nu există un program pentru marile universităţi, pentru susţinerea lor, aşa cum e în toate statele puternice şi nicio schemă de finanţare a cercetării fundamentale în învăţământul superior. De fapt, dacă ne uităm la toate acestea, vedem că tot învăţământul s-a uniformizat în jos. Marile universităţi ale noastre, ca dovadă, au un Consiliu Naţional al Rectorilor, un vot, aşa cum are o fostă şcoală post-liceală dintr-un loc de provincie. Cred că trebuie să separăm învăţământul de interesele politice de masă, populiste şi trebuie să-l focalizăm şi pe educaţie incluzivă, dar de calitate, şi pe un învăţământ centrat pe elită şi pe producerea de cunoaştere de inovaţie în societate”, a subliniat prof. Marian Preda.

Fundaţia Agenţia de Dezvoltare comunitară „Împreună”, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, INSCHOOL – proiectul comun al Uniunii Europene şi Consiliului Europei, Universitatea din Bucureşti, Digi24 şi Administraţia Prezidenţială au organizat, miercuri, dezbaterea „Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate”. Evenimentul este înscris în calendarul de activităţi organizate sub egida Proiectului „România educată” şi este realizat şi cu sprijinul UNICEF. AGERPRES