Reprezentanţii elevilor propun măsuri de recuperare a cursurilor: Anul şcolar nu trebuie îngheţat

Consiliul Naţional al Elevilor propune cinci măsuri de recuperare a cursurilor suspendate din cauza crizei provocate de coronavirus. Potrivit CNE, anul şcolar nu trebuie îngheţat, iar amânarea examenelor naţionale trebuie evitată.

“Îngheţarea anului şcolar nu reprezintă o soluţie benefică niciunui actor implicat în sistemul educaţional, iar pentru a garanta coerenţa actului instructiv-educativ este necesară conservarea acestei coerenţe (…). De asemenea, amânarea examenelor naţionale ar fi o măsură ce ar aduce cu sine o serie de dezavantaje pentru elevi: impune o posibilitate ca elevii care nu vor mai avea ocazia de a susţine examenele naţionale în a doua sesiune să nu mai aibă opţiune de a urma cursurile unui liceu, dublată de lipsa consilierii vocaţionale şi profesionale a elevilor, iar viitorii absolvenţi de liceu se vor afla în situaţia de a nu mai putea opta pentru continuarea studiilor într-o instituţie de învăţământ superior”, afirmă CNE într-un comunicat.

Reprezentaţii CNE consideră că este necesară emiterea unui ordin de ministru prin care să fie anulată prevederea care instituie un număr minim de note care trebuie obţinute de fiecare elev/disciplină de studiu. “Regăsindu-ne într-o situaţie de criză la nivel naţional, care nu permite implementarea unor astfel de reguli şi pentru a evita presiunea pusă inutil pe beneficiarii direcţi ai educaţiei, solicităm Ministerului Educaţiei şi Cercetării emiterea unui ordin de ministru prin care această prevedere să fie anulată. În momentul în care elevii se vor întoarce la şcoală, aceştia trebuie să se concentreze pe dezvoltarea unor conţinuturi necesare în raport cu anumite competenţe reglementate la nivel naţional, nu să adopte fenomenul fuga după note, care şi-a demonstrat ineficienţa şi a dus la o scădere a calităţii în sistemul educaţional”, spun elevii.

În opinia CNE, eficacitatea cursurilor online trebuie monitorizată riguros de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, valorificându-se şi principiul egalităţii de şanse. Totodată, reprezentanţii elevilor susţin că recuperarea cursurilor trebuie realizată şi fizic, prioritare fiind disciplinele la care se vor susţine probe în cadrul examenelor naţionale şi discipline specifice profilului.

“Astfel, orele pierdute trebuie recuperate şi fizic, însă fără a se neglija sănătatea mintală şi bunăstarea elevului, ci prioritizându-se materiile la care elevii vor susţine examenele naţionale, dar şi disciplinele specifice profilului. Programul trebuie să fie unul flexibil, la care comunitatea şcolară să se poată adapta fără tulburarea procesului educaţional”, precizează sursa citată.

Reprezentanţii elevilor consideră că Guvernul trebuie să investească în programe de formare continuă a profesorilor astfel încât aceştia să poată livra cu profesionalism conţinuturi prin instrumente digitale, dar şi în achiziţionarea infrastructurii necesare pentru ca fiecare copil să aibă acces la digitalizarea educaţiei (device-uri, abonament de date).

“În primul rând, având în vedere panta ascendentă pe care o străbate ţara noastră către o epidemie de coronavirus, ţinând cont de faptul că unităţile de învăţământ preuniversitar au cursurile suspendate pentru o perioadă care poate fi prelungită, iar examenele naţionale vor fi susţinute oricum, şi de elevii care au acces la Internet – deci la educaţie digitală, şi de elevii care nu beneficiază de aceste facilităţi, solicităm Guvernului României iniţierea unui program social prin care să fie achiziţionate device-uri prin care elevii se pot conecta la Internet şi pot accesa aceste resurse educaţionale deschise”, se mai arată în comunicatul CNE. AGERPRES