facult de med.jpgDecanul Facultatii de Medicina din Oradea, prof. univ. dr. Gheorghe Bumbu, a anuntat, miercuri, prima masura de restructurare a personalului din cadrul facultatii, in conditiile unei scheme supraincarcate cu asistenti si preparatori, si comasarea unor catedre, ca masuri de a eficientiza, didactic si financiar, procesul de invatamant.

Cele 17 catedre ale Facultatii de Medicina si Farmacie din Oradea au devenit astfel 11, prin comasarea celor apropiate, iar din numarul total de 481 de cadre universitare se pun in discutie, dupa criterii bine stabilite, transparente si obiective, posturile a circa 170 de cadre a caror analiza a si inceput.

Decanul Bumbu a asigurat ca nu vor disparea specializari, mai ales cele de forma lunga, dar ca unele de scurta durata nu vor scolariza daca nu se vor inscrie minimum 20 de studenti. Chiar de la inceputul mandatului sau de decan, prof. Bumbu a anuntat public, in primavara, ca se inregistreaza un numar supradimensionat al cadrelor universitare angajate.

„Suntem prea multi, acesta e adevarul. In loc de un cadru didactic la cinci studenti, cum prevede regulamentul, la specializarile Medicina Dentara si Medicina Generala sunt un cadru la doi studenti, respectiv la 2,5. Am ajuns la un deadline in care trebuie sa apara transformari”, a declarat prof. Bumbu, miercuri, intr-o conferinta de presa alaturi de Cornel Antal, rectorul Universitatii Oradea.

Criteriile de departajare, propuse de Consiliul Facultatii si aprobate de Senat, sunt in primul rand gradul de pregatire profesionala, performanta si coeficientul de autoevaluare didactica si stiintifica, inscrierea la doctorat si vechimea in functia actuala.

„Vreau sa transmit mesajul ca nu se va face nimic ascuns, totul va fi la suprafata, transparent, presa va fi informata de orice situatie aparuta in desfasurarea acestui proces”, a precizat decanul. Alte masuri pe care le va lua conducerea facultatii privesc adaptarea numarului necesar de cadre didactice, potrivit normelor ARACIS, la normarea pe grupe si subgrupe de studenti, ceea ce va imbunatati procesul de invatamant, deoarece „medicina se invata la patul bolnavului”.

Se intentioneaza ca, in preclinic, sa se introduca cursuri de prim-ajutor, de urgenta, sa se puna pe site-uri cazuri clinice, pe care studentii le pot accesa si sa se obisnuiasca, inca din acest stadiu, cu ceea ce inseamna medicina si pacientii. Din pacate, curricula pregnant teoretica face ca studentul sa vina in contact cu bolnavul doar in anul IV.

De asemenea, decanul Bumbu pledeaza pentru reducerea rezidentiatului, care este prea lung, si pentru facilitarea circulatiei medicilor rezidenti intre universitati, cel mai adesea medici cu familie si copii. O preocupare deosebita este atragerea studentilor, care nu sunt suficient de motivati, in activitatea catedrelor, ba chiar si in munca de cercetare.

Cu toate ca activitatea didactica este prioritara in universitate, prof. Bumbu considera ca, de fapt, cercetarea este cea care propulseaza institutia, asigurandu-i un loc de frunte in ierarhia universitara si, nu in cele din urma, stabileste finantarea unei universitati.

„Este si va fi o preocupare permanenta tot ce inseamna cercetarea pentru Facultatea de Medicina. Am inceput deja cateva proiecte, am stabilit legaturi foarte bune cu Universitatea din Debretin, cu care se va semna un protocol, cat de curand. Cercetarea asigura ierarhizarea universitatilor. In SUA, din 4.000 de universitati, doar 3% fac cercetare de varf”, a declarat prof. Bumbu, personalitate medicala recunoscuta in tara si strainatate pentru performantele in domeniul uroginecologiei.