senat_mare.jpgSenatorii au dezbătut marţi proiectul de lege privind organizarea şi desfăşurarea examenului de Bacalaureat care dă posibilitatea absolvenţilor de liceu să aleagă între bacalaureatul naţional şi cel profesional, urmând ca în viitoarea şedinţă de plen să fie dat votul final.

„Este cât se poate de limpede că cel care promovează bacalaureatul profesional are acces numai pe piaţa muncii, nu şi în învăţământul superior. Bacalaureatul profesional este permisul de acces pe piaţa muncii, iar bacalaureatul naţional este permisul de acces în învăţământul superior”, a declarat Ecaterina Andronescu, care a explicat că pentru susţinerea bacalaureatului profesional se pot înscrie şi absolvenţii de licee teoretice.

Ministrul Educaţiei a precizat că prin adoptarea proiectului de lege care prevede introducerea bacalaureatului profesional nu se va schimba conţinutul programei şcolare pe care au parcurs-o elevii în timpul liceului şi nici modul de susţinere a examenului de bacalaureat naţional.

„Amendamentele pe care comisia le-a acceptat pentru Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului care gestionează examenul de bacalaureat nu schimbă bacalaureatul aşa cum a fost el susţinut în ultimii trei ani. Bacalaureatul s-a susţinut pe probele care se vor susţine şi în acest an şcolar 2012-2013. Adaugă în plus diploma de bacalaureat şi examenul de bacalaureat profesional pentru cei care se reorientează spre piaţa muncii. Am făcut acest lucru pentru că, de regulă, angajatorii, în momentul în care tânărul care nu a promovat examenul de bacalaureat vine să se angajeze, îi reproşează că nu a luat nici diploma de bacalaureat. Această diplomă pentru cei care merg spre piaţa muncii le conferă într-un fel o finalitate liceului şi le atestă competenţele”, a explicat ministrul.

Potrivit demnitarului, bacalaureatul profesional va consta în susţinerea probelor de competenţă şi apoi a unui proiect sau probă practică şi lucrarea scrisă la disciplina Educaţie antreprenorială.

„Examenul acesta nu schimbă conţinutul programei pe care ei au parcurs-o pe timpul anilor de liceu. Ca urmare, nu venim prin această formă de examen cu elemente în plus pe care ei nu le-au făcut la clasă, doar adăugăm o formă în sprijinul celor care se orientează spre piaţa muncii”, a spus Ecaterina Andronescu.

Ea a subliniat că probele din examenul de bacalaureat profesional cronologic vor fi „aşezate” în calendarul examenului înaintea probelor scrise de la examenul de bacalaureat naţional, astfel încât cei care vor să poată susţine în continuare şi pe cel naţional.
Demnitarul a spus că în ultimii doi ani circa 150.000 de absolvenţi de liceu nu au luat bacalaureatul şi că în acest sens MECTS a extins reţeaua de şcoli postliceale.

„Această formulă este una necesară, nu care să cosmetizeze, şi va produce efecte pe piaţa muncii”, a mai spus Andronescu.

Pe de altă parte, senatorul PDL Radu Berceanu a afirmat că se încearcă prin proiectul de lege rezolvarea unei situaţii tranzitorii.

În opinia sa, cei care au o diplomă de bacalaureat „de-adevăratelea” ar trebui să aibă posibilitatea de a se angaja „de-adevăratelea”.

La rândul său, senatorul independent afiliat PDL Iulian Urban a susţinut că „problema este pusă greşit” când se spune că bacalaureatul profesional este un permis pentru piaţa muncii, întrucât, ca angajator, ştie că „nu diploma lucrează”, ci persoana.

În opinia sa, absolvenţii de liceu ar trebui întrebaţi dacă vor acest tip de bacalaureat.
„Trebuie să ne gândim la ce înseamnă acest tip de bacalaureat”, a spus Urban.
El crede că prin diploma de bacalaureat profesional se încearcă „ţinerea în viaţă” a unui sistem de educaţie fără performanţă.

„Acest bacalaureat este o amăgire. Hârtia nu va lua locul omului”, a mai spus senatorul Urban.

Senatorul PDL Radu F. Alexandru consideră că există reglementări în proiectul de lege pe care nu le înţelege şi susţine că ar fi potrivit ca bacalaureatul profesional să fie introdus la începutul unui ciclu de liceu.

„A veni azi şi a propune acest bacalaureat profesional atât pentru cei de la liceele tehnologice şi pentru ceilalţi nu are nicio logică. Prin bacalaureatul profesional nu se deschide în niciun fel calea spre angajare”, a arătat senatorul PDL.

Preşedintele Comisiei de învăţământ, Mihail Hărdău, a declarat că la nivelul acestui for s-a acceptat amendamentul MECTS ca o măsură tranzitorie şi este de părere că acest bacalaureat reprezintă „o mână întinsă pentru o mică şansă dată celor care şi-au ales greşit în urmă cu 4 ani traseul educaţional”.

„Acest amendament răspunde nevoilor pentru cinci generaţii”, a afirmat Hărdău.
Senatorul PNL Mihaela Popa a afirmat că legea propusă este foarte importantă pentru copii, însă a arătat că prin introducerea bacalaureatului profesional nu se rezolvă problema elevilor de la liceele tehnologice, întrucât nu au nicio şansă de a fi evaluaţi în profilul în care sunt pregătiţi. Potrivit senatorului liberal, o formulă potrivită ar fi aceea a introducerii bacalaureatului tehnologic.

Senatul este camera legislativă decizională. Proiectul de lege a fost singurul proiect dezbătut marţi de senatori. AGERPRES