Şeful împuternicit al IPJ Cluj, Adrian Ciprian Miron, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că una dintre priorităţile instituţiei pe care o conduce vizează siguranţa copiilor, atât în trafic, cât şi în unităţile de învăţământ.

‘Pe noi ne interesează subiectul siguranţei în trafic a copiilor, mai ales pentru că suntem în preajma noului an şcolar. Ne axăm foarte mult pe prevenire. Avem acţiuni zilnice, săptămânale, lunare pe acest domeniu. De cele mai multe ori, când întâlnim persoane care trec strada cu copiii, am preferat să purtăm o discuţie cu ei, decât să aplicăm sancţiuni. Nu acesta este scopul nostru, de a sancţiona’, a spus Adrian Ciprian Miron.

El a adăugat că IPJ Cluj a încheiat parteneriate cu mai multe instituţii pe domeniul siguranţei copiilor.

‘Avem şi continuăm colaborarea cu Facultatea de Ştiinţe Politice pe această temă. Avem parteneriate şi cu ceilalţi factori care ne pot ajuta în acest domeniu al siguranţei rutiere. Avem un parteneriat în cadrul unui plan de acţiune cu Inspectoratul Judeţean de Jandarmi, cu poliţia locală Cluj-Napoca, cu ISU, semnat sub umbrela Instituţiei Prefectului, pentru siguranţa copiilor în şcoli. E unul dintre obiectivele prioritare ale Poliţiei Române, e unul dintre obiectivele prioritare clare ale IPJ Cluj’, a menţionat Miron.

În cadrul conferinţei de presă a fost prezentat un studiu al Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării din cadrul UBB Cluj, în care se arată că tinerii şi copiii prezintă risc ridicat la accidente.

‘Pornind de la date obţinute de la IPJ Cluj, am observat că tinerii şi copiii sunt principalele grupe de vârstă care sunt la risc de accident rutier. La nivel global, accidentele rutiere reprezintă a doua cauză principală de deces în rândul copiilor cu vârsta cuprinsă între 5 şi 14ani’, a spus Diana Rus, unul dintre autorii studiului.

La rândul său, sociologul Ioan Hosu spune că prevenirea accidentelor rutiere ţine şi de mentalitatea participanţilor la trafic.

‘Dacă la nivel european incidenţa accidentelor rutiere, a accidentelor grave, a mortalităţii din această cauză scade, în România este în creştere. De multe ori dăm vina pe partea de infrastructură, dar pe de altă parte, e şi o componentă ce ţine de dimensiunea comportamentală’, a explicat Ioan Hosu.
Potrivit studiului, intitulat ‘Siguranţa copiilor în maşină în Cluj-Napoca’ şi realizat în parteneriat cu Universitatea Iowa, SUA, copiilor nu li se oferă siguranţa necesară în autoturisme.

‘O treime din cei 768 de şoferi observaţi în studiu, majoritatea părinţi, nu folosesc un sistem de siguranţă pentru copii. Iar 32% din cei 509 care au acceptat să răspundă şi la un chestionar nu ştiu că există o lege în acest sens. 51% din copiii cu vârste între 0-3 ani nu stau corect într-un sistem de siguranţă auto, ceea ce poate avea urmări grave în cazul unui accident, deşi 90% dintre aceştia (116 la număr) se aflau într-un scaun auto. Şi doar 15% dintre şoferii observaţi în studiu au utilizat scaunul auto pentru copii, cu spatele la direcţia de mers’, relevă studiul. AGERPRES