hancescu_simion.jpgDecizia luată anul trecut de autorităţi, de blocare a tuturor proiectelor POSDRU fără o analiză prealabilă din care să reiasă care sunt viabile şi care nu, a fost una greşită, foarte multe proiecte impecabile din punct de vedere legal având de suferit în urma acestei hotărâri, a declarat vineri, în cadrul conferinţei de evaluare a Proiectului „Împreună pentru calitate în educaţie!”, Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

„În urma auditului efectuat de reprezentanţii Comisiei Europene, autorităţile române au decis anul trecut blocarea tuturor proiectelor POSDRU, fără să efectueze în prealabil o analiză din care să reiasă care sunt viabile şi care nu. Unul dintre proiectele care au avut de suferit de pe urma acestei decizii a fost şi proiectul ‘Împreună pentru calitate în educaţie!’, prima cerere de rambursare depusă la organismul de implementare fiind onorată abia după nouă luni. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul celei de-a doua cereri de rambursare, iar cea de-a treia cerere de rambursare, depusă încă din luna iunie a anului trecut, nu a fost plătită nici până acum. Din acest motiv, a trebuit să facem un împrumut în valoare de 3 milioane de lei, a cărui scadenţă este la 28 februarie a.c. Sperăm ca până la acea dată să ne fie onorată şi cea de-a treia cerere de rambursare”, a afirmat Simion Hăncescu.

În ciuda dificultăţilor de ordin financiar cu care s-a confruntat pe parcursul derulării proiectului, organizaţia sindicală a reuşit însă să formeze 1.200 de cadre didactice, faţă de un grup ţintă de numai 800 de profesori. „La nivel naţional dispunem de 30 de formatori bine pregătiţi, care vor putea lucra şi în cadrul altor proiecte. În ţară există un centru naţional de formare, alături de opt centre regionale, toate aceste lucruri fiind obţinute în condiţiile unei prefinanţări de numai 3% din totalul proiectului. Sperăm însă că în exerciţiul bugetar 2014-2020 lucrurile vor merge mult mai bine, pentru că învăţământul are nevoie de fonduri pentru a se putea dezvolta”, a mai spus Hăncescu.

Prezentă la conferinţa de evaluare, Ecaterina Andronescu, preşedintele Comisiei de Educaţie a Senatului, a tras un semnal de alarmă cu privire la situaţia gravă în care se găseşte la ora actuală învăţământul gimnazial. „La testele de evaluare de la sfârşitul anului trecut, 56.000 de viitori absolvenţi de clasa a VIII-a nu au putut obţine nici măcar nota 5. Ca urmare, ei prezintă lacune de învăţare pe care nu le vor putea remedia indiferent unde vor studia mai departe – respectiv la liceu sau la şcoala profesională. Situaţia din ce în ce mai gravă în care se găseşte învăţământul gimnazial este determinată şi de închiderea a numeroase unităţi şcolare în ultimii ani. Astfel, din 2010 şi până în 2012 s-au închis în total 2.381 de şcoli, faţă de numai 79 de unităţi şcolare închise în 2009, în timpul mandatului meu ca ministru al Educaţiei. Tocmai de aceea, în perioada următoare Ministerul Educaţiei ar trebui să regândească sistemul de învăţământ, şi să reîntoarcă şcoala aproape de casă, mai ales în mediul rural, unde copiii sunt nevoiţi la ora actuală să străbată chiar şi 25 de kilometri pentru a ajunge la ore”, a spus Ecaterina Andronescu.AGERPRES