Soluții inovatoare propuse de elevii din Constanța pentru organizarea Jocurilor Olimpice din 2040

Șase elevi ai Colegiului Național ”Mircea cel Bătrân” din Constanța au câștigat finala națională a competiției Sci-Tech Challenge 2020, organizată de Junior Achievement România (“JA România”) cu sprijinul ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited (“ExxonMobil România”). Tinerii își vor prezenta soluțiile inovatoare la conferința europeană online „Abilitățile STEM pentru noua generație: de la concept la acțiune”, unde vor participa reprezentanți din Parlamentul European și mediul de afaceri.

Aflată la cea de-a VIII-a ediție în România, competiția încurajează tinerii să își aplice cunoștințele în domeniile Științei, Tehnologiei, Ingineriei și Matematicii (STEM) și să își dezvolte creativitatea și aptitudinile antreprenoriale.

Anul acesta, competiția s-a desfășurat în condiții diferite, fiind adaptată stării de urgență, impusă ca urmare a pandemiei. Prin utilizarea aplicațiilor online de actualitate, prin dezvoltarea de resurse digitale și prin crearea unui proces de lucru simplu și interactiv, elevii au avut oportunitatea de a-și dezvolta atât competențele digitale și aptitudinile de prezentare online, cât și abilitățile de colaborare de la distanță.

80 de elevi constănțeni au participat la finala națională a competiției, unde au primit provocarea de a realiza un plan pentru participarea în procesul de selecție a locației pentru Jocurile Olimpice din 2040 cu cel mai eficient oraș din punct de vedere energetic. Astfel, timp de o săptămână, echipele au lucrat intens alături de consultanții voluntari de la ExxonMobil și au venit cu soluții ce iau în considerare populația orașului pe care îl reprezintă, sursele de energie disponibile, sistemul de transport al orașului, impactul asupra mediului și modul în care acesta poate fi redus.

Echipa câștigătoare, “TrekTronik”, a convins juriul prin creativitatea și fezabilitatea soluției la tema de lucru, propunând organizarea Jocurilor Olimpice din 2040 în orașul München, din Germania, și implementarea unui plan complex care urmărea mai multe elemente-cheie (consum redus de energie, asigurarea unui sistem de transport eficient, diminuarea impactului asupra mediului și asupra navetiștilor locali, încadrarea într-un plan financiar fezabil): montarea de panouri fotovoltaice pe cupola stadioanelor, utilizarea energiei eoliene, precum și utilizarea de plăcuțe piezoelectrice la intrarea în stadioane, stații noi de epurare și digitalizarea evenimentelor prin transmiterea Jocurilor Olimpice cu ajutorul proiecțiilor de tip hologramă.

Am aflat de concursul Sci-Tech Challenge 2020 de la profesoara mea de educație antreprenorială, doamna Aliss Andreescu. Provocările din domeniul STEM au fost tot timpul în atenția mea, ceea ce m-a și determinat să mă înscriu. Ideea referitoare la eficientizarea transportului pentru Jocurile Olimpice mi s-a părut destul de ușoară la început, însă mi-am dat seama foarte repede că va fi multă muncă pentru că sunt atât de multe lucruri de luat în considerare legate, direct și indirect, de tema principală. Chiar dacă a fost dificil, nu aș fi ales altă provocare, pentru că sunt un mare fan al Jocurilor Olimpice și mi-a plăcut enorm să pot planifica unul environmentally-friendly alături de coechipierii mei. În acest an a trebuit să ne adaptăm și să lucrăm strict în mediul online, dar cred că acest lucru a avut avantajele sale. Am făcut mult mai multă cercetare, am folosit multe aplicații și am lucrat mai bine de o săptămână să planificăm Jocurile Olimpice de la München din 2040. Pentru prima mea participare la competiția Sci-Tech Challenge, pot spune că a fost o experiență valoroasă care m-a determinat să-mi dezvolt într-un timp scurt multe abilități, cum ar fi: creativitatea și gândirea analitică. Participarea la acest concurs reprezintă un mare succes pentru noi!” a declarat Teodora-Anca Portase, membră a echipei câștigătoare și elevă a Colegiului Național Mircea cel Bătrân.

Sci-Tech Challenge își propune să motiveze elevii cu vârste cuprinse între 15-18 ani să ia în considerare matematica, știința și tehnologia în alegerea viitoarei lor profesii, să crească gradul de conștientizare cu privire la importanța științei și a tehnologiei și la modul în care acestea pot fi aplicate în afaceri pentru a răspunde provocărilor viitoare.

Anul acesta, activitățile din cadrul competiției naționale Sci-Tech Challenge au atras elevi de la opt licee din județul Constanța, pasionați de știință, tehnologie și antreprenoriat. Ei au fost repartizați în echipe, au interacționat și și-au pus în valoare cunoștințele, creativitatea și abilitățile de prezentare. Pe parcursul competiției, tinerii au fost mentorați de șapte voluntari ai companiei ExxonMobil România, care le-au oferit explicații și sfaturi privind aspectele tehnice, financiare și elementele de marketing asociate proiectelor lor.

Elevii constănțeni își vor prezenta soluțiile inovatoare pentru participarea în procesul de selecție a locației pentru Jocurile Olimpice din 2040 cu cel mai eficient oraș din punct de vedere energetic la conferința europeană online „Abilitățile STEM pentru noua generație: de la concept la acțiune”.