Un proiect care îşi propune să introducă arta teatrală ca obiect de studiu opţional în şcoală, lansat în Capitală

teatru elevi.jpgProiectul Iniţiativa Educaţională Naţională, care îşi propune să introducă arta teatrală ca obiect de studiu opţional în şcolile şi liceele din România, a fost lansat joi, la Palatul Naţional al Copiilor, în cadrul Conferinţei Naţionale “Teatrul în educaţie”.

Prima inţiativă public-privată pentru introducerea teatrului în şcoli se adresează deopotrivă copiilor, adolescenţilor şi cadrelor didactice şi are la bază o colaborare a Asociaţiei Teatrul Vienez de Copii cu Universitatea Naţională de Artă Teatrală si Cinematografică “I.L. Caragiale” (UNATC), la care s-au adăugat consultarea şi suportul primite din partea Ministerului Educaţiei Naţionale.

Ideea introducerii teatrului în şcoli este vizată de toţi cei trei organizatori, din motive specifice, care au un numitor comun, respectiv stimularea minţii, trupului şi sufletului copiilor, printr-o educaţie flexibilă şi plurivalentă. “Ne propunem să introducem învăţământul teatral, şi eu aş spune tehnicile teatrale, pentru toată lumea”, a spus rectorul UNATC, Adrian Titieni, în deschiderea evenimentului.

Liliana Preoteasa, subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), a spus că apreciază acest proiect, pe care ministerul l-a susţinut de la început, şi că speră că se va finaliza “printr-o propunere de disciplină opţională care să fie pusă la dispoziţia tuturor şcolilor”.

“Mă bucur foarte mult că există acest proiect, MEN l-a susţinut de la început şi-l va susţine în continuare. Eu sper că el se va finaliza printr-o propunere de disciplină opţională care să fie pusă la dispoziţia tuturor şcolilor. Va fi o disciplină opţională pe care o vom aproba la nivel naţional. În acelaşi timp, cred că de abia de aici încolo va începe munca importantă, pentru că nu este important să avem doar un curriculum scris şi pus pe site, disponibil pentru toate şcolile, trebuie să avem şi cadre didactice care sunt capabile să facă acest lucru. Cred că formarea cadrelor didactice este o componentă cheie pe care va trebui să o rezolvăm în continuare discutând cu universităţile sau discutând cu Casele Corpului Didactic, care pot face şi un alt tip de formare continuă pentru cei care deja sunt în sistem”, a afirmat Liliana Preoteasa.

Subsecretarul de stat a mai precizat că teatrul le oferă tinerilor o deschidere culturală de care au nevoie şi le aduce în atenţia arta de a se exprima şi de a vorbi cu alţii.
“Elevii de astăzi au nevoie de alte metode de predare-învăţare. Această integrare în cadrul teatrului cred că este una la care ei răspund imediat, cu mare entuziasm şi, în urma aplicării tehnicilor teatrale, cred că lucruri fundamentale rămân în mintea şi în sufletul lor”, a mai spus Liliana Preoteasa.
Actriţa şi regizoarea Sylvia Rotter, fondatoarea Teatrului Vienez de Copii, a declarat că îşi doreşte să ofere copiilor din România “un supliment practic pentru predarea teoretică”. “Folosind metode de pregătire lingvistică, tehnici de respiraţie şi exerciţii de ritm, atenţie, memorie, improvizaţie, lucru în echipă, copiii învaţă să fie mai încrezători în ei înşişi şi să interacţioneze unii cu alţii, să-şi dezvolte expresia lingvistică şi fizică, într-o atmosferă de auto-descoperire”, a afirmat Sylvia Rotter.
Teatrul Vienez de Copiii are o experienţă de peste 20 de ani în Austria şi de peste opt ani în România, în formarea specialiştilor care lucrează în teatrul cu copii.

Ideea s-a dezvoltat în urma unui proiect desfăşurat în Austria. Atât în prima etapă, desfăşurată la grupa de vârstă din şcoala primară, cât şi în etapa a doua – tineri de 16-21 de ani -, rezultatele au arătat îmbunătăţiri în domeniul cognitiv, dar şi în cel al personalităţii. Proiectul Iniţiativa Educaţia Naţională a luat naştere în contextul unei schimbări de optică la nivelul Comisiei Europene (Regândirea educaţiei – 2012), care încurajează stimularea învăţării deschise şi flexibile.

Conferinţa Naţională “Teatrul în educaţie” se desfăşoară la Palatul Naţional în Copiilor în perioada 16-18 octombrie. AGERPRES