Universitatea din Bucuresti: performanta, excelenta, internationalizare

Nu este usor sa prezinti o universitate cu 19 facultati, doua departamente, cinci platforme de cercetare, in care studiaza peste 30.000 de studenti, mai ales cand institutia de invatamant la care ne vom referi este una dintre cele mai vechi din tara, iar activitatea academica a celor 1.477 cadre didactice, si cea de cercetare stiintifica desfasurate in spatiul comunitatii o plaseaza in topurile internationale pe pozitii dintre cele mai onorabile.

Universitatea din Bucuresti, aflata la 145 de ani, este singura din tara care in 2005 și 2006 se situa in clasamentul realizat de Times Higher Education Supplement, in Topul celor mai bune 500 de universitati ale lumii.

Thomson ISI in Essential Science Indicators, facand selectia tuturor publicatiilor stiintifice cu autori din Romania, indexate dupa numarul celor mai citate lucrari, plasa cea mai veche institutie bucuresteana de invatamant superior pe locul 641 la Chimie (din cele mai citate 858 departamente de profil din lume), la Fizica ocupand locul 543 (din cele mai citate 642 departamente) iar la Inginerie situandu-se pe pozitia 720 (din 995 departamente). Si asta in situatia in care, in lume, exista 18.074 universitati.

Cea mai importanta baza de date, Scopus Custom Data, care acopera intreaga activitate de cercetare stiintifica, inclusiv citarile, readuce in prim-plan Universitatea din Bucuresti, care, dupa noul clasament, intre universitatile din tara, detine cel mai mare punctaj – 4645, fata de urmatoarea clasata – Universitatea „Babes Bolyai” din Cluj-Napoca care totalizeaza 3720 puncte.

Evident, este rezultatul efortului sustinut al cadrelor didactice ale universitatii atat pentru cercetare, cat si pentru activitatea didactica, ceea ce este o dovada a competitiei pentru calitate in toate compartimentele ce formeaza viata academica a unei universitati.

A fost lansat un program referitor la formarea permanenta in functie de competentele educationale

In acest context, merita a fi mentionat ca inca din anul 2000, Universitatea continua trendul declansat de aplicarea unor ample programe destinate cresterii calitatii invatamantului pe cele trei coordonate esentiale: demers didactic, instruire practica, cercetare stiintifica.

Invatamantul centrat pe student, Invatare academica independenta – sunt doar doua dintre demersurile ultimului an care continua complexul Proiect Calisro infiintat cu patru ani in urma.

La inceputul acestui an universitar a fost lansat un program referitor la formarea permanenta in functie de competentele educationale. Este un program de didactica educationala a invatamantului superior care se adreseaza aspirantilor la cariera universitara, dar este deschis – pentru formare continua si dezvoltare profesionala – tuturor cadrelor. Anul 2009 este, pentru noi, anul dezvoltarii profesionale a persoanlului didactic, programul Google Apps oferind celor interesați un real sprijin.

Formarea profesionala competenta, apta sa raspunda cerintelor partenerilor de pe piata muncii, este favorizata de complexul demers educational care se desfasoara atat prin cooptarea studentilor la activitatea de cercetare stiintifica – exista 765 de contracte PN2, inclusiv cele din cadrul Programului „Cercetare de Excelenta” axate pe o tematica prioritara la nivel national si international – cat si prin participarea acestora la practica de specialitate.

Mai mult. Cercetarea inter si pluridisciplinara si-a deplasat accentul de la nivelul catedrei in laboratoare. Initiativa a doua facultati, de Chimie si Biologie, a permis crearea Departamentului de Biochimie si Biologie Moleculara care si-a inscris in programul de cercetare, printre altele: studii despre apoptoza, compusi biologici activi de origine vegetala cu aplicatii fitofarmaceutice, materiale prin nanobiotehnologii, microcipuri ADN; chimiștii noștri studiaza proprietațile magnetice ale moleculelor complexe, poluarea mediului etc.

Peste 2 milioane de titluri sunt disponibile la Biblioteca Centrala Universitara

Dotarile de ultima ora de care dispun facultatile – microscop confocal, microscop de forța atomica, spectrometre de masa, cromatografe HPLC – permit efectuarea de cercetari complexe, de mare finete, mai ales in domeniul nanotehnologiilor si laserilor.

Cu toate dotarile de care dispun laboratoarele de licenta ale facultatilor nu pot, totusi, suplini studiul individual, element esential in determinarea calitatii pregatirii studentilor. Fondul impresionant de unitati bibliografice de care dispune Biblioteca Centrala Universitara si cele 14 filiale ale sale din facultati – peste 2 milioane de titluri – ofera celor 30.000 de studenti ai Universitatii posibilitatea de a se documenta in cele mai diverse domenii. Anual, numai salile BCU sunt ocupate de peste 150.000 studenti.

Universitatea dispune de baze proprii cu dubla functiune – practica si cercetare: Statiunea de cercetari geografice Orsova, cea de cercetari marine si fluviale de la Sf. Gheorghe si Statiunea de cercetare a paleomagnetismului de la Surlari, toate destinate studentilor de la Geografie-Geologie. Alte statiuni pilot destinate practicii se afla la Sinaia (Statiune zoologica), Centrul de cercetari ecologice de la Braila, Centrul de cercetari Eselnita-Mehedinti, dar și cel de la Macin, ofera excelente conditii de studiu si practica in domeniile ecologie sau efecturarii unor studii de mediu si impact pentru domeniul Biogeografie. Nu putem omite Geoparcul Dinozaurilor din Tara Hategului, aflat in administrarea Universitatii, care este integrat intr-o puternica retea de colaborare internationala.

Organizarea studiilor pe cele trei cicluri tip Bologna, se bucura de notabila apreciere din partea tinerilor care doresc sa studieze la noi. Anul acesta studiaza la toate cele trei cicluri, peste 1200 de tineri. Participarea lor la studii armonizata cu mobilitatea academica a studentilor si a cadrelor didactice proprii (peste 300 mobilitați Erasmus) este evidentiata de efectuarea anuala a unor stadii de formare sau de specializare in universitati din Europa de Vest, S.U.A., Canada, Japonia, a peste 1.000 de studenti. Colaboram permanent cu Universitatea Libera din Bruxelles, Oxford Brookes, Universitè Catholiqe de Louvain,Paris I, Lyon III, Bordeaux, Strasbourg, Freie Universität Berlin, Nara, Gakushuin, Hankuk, Keimyung.

Am prezentat doar cateva dintre realizarile si preocuparile existente la Universitatea din Bucuresti care vin sa sublinieze odata in plus ca plasarea acestei institutii de invatamant superior intre cele mai bune universitati ale lumii este o realitate.