univ_buc_intreaga.jpgUniversitatea din Bucuresti este un centru traditional de educatie de buna calitate, cu o excelenta vizibilitate in strainatate si cu un potential de dezvoltare considerabil. Intemeiata de printul Cuza in 1864, este universitatea in care a predat Nicolae Iorga si Tudor Vianu, studenti fiind Mircea Eliade si Emil Cioran.

Universitatea din Bucuresti are 84 programe de licenta, dintre care unele la distanta sau cu frecventa redusa. Programele de masterat, toate recent autorizate de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii, sint in numar de aproape 150 si ofera o diversitate care acopera ocupatiile cele mai interesante in societatea actuala, de la jurnalism la biologie si de la stiinte politice la psihologie. Universitatea are 3.000 de doctoranzi si 340 de conducatori de doctorat.

In fiecare an, 400 de studenti folosesc stipendiile Erasmus pentru a studia un semestru sau doua in strainatate. In amfiteatre ei stau alaturi de 100 de colegi veniti prin acest program european, si de alti 1.000 de studenti straini din toate tarile lumii. Asociatiile studentesti le ofera ocazii de a-si petrece timpul liber in asa fel incat sa cistige experienta si cunostinte pentru viitoarea profesie, iar facilitatile sportive (5 sali de sport, 3 terenuri de tenis, un teren de fotbal, unul de baschet) ii ajuta sa ramina in forma. Timpul liber poate fi petrecut placut si in Gradina Botanica, impodobita de 5.000 de specii de plante.

Salile de curs sint echipate cu videoproiectoare si table interactive, dispunind si de retele wireless, iar resursele de invatare sint in parte oferite pe Internet. Cursurile de limbi straine sint animate de 30 de lectori straini, iar la absolvirea studentul va fi in posesia unui certificat care atesta cunoasterea unei limbi de larga circulati la nivelul B2 al Cadrului de Referinta al Consiliului Europei.

Cele 5 statiuni de cercetare din tara, de la Orsova la Macin si Sfintu Gheorghe, faciliteaza stagiile de practica. Alte stagii de practica profesionala sint organizate de facultati sau de organizatii studentesti.

Printre punctele tari ale institutiei, pe langa traditie si renume, pot fi amintite succint:

– Promovarea inca de la inceput a procesului de la Bologna si a reformelor pe care le aduce acesta, incepand cu folosirea creditelor ECTS si incheind cu orientarea constructiei programelor de studii spre competente;

– O legatura buna cu societatea romaneasca si nevoile ei, in special in domeniile stiintelor sociale, dar si la nivelul legaturii cu angajatorii si a formarii practice a studentilor;

– Un puternic potential de cercetare stiintifica, care nu s-a pierdut decat in mica parte in perioada subfinantarii grave a invatamantului din anii 90. Cercetatorii de valoare afirmați inainte de caderea comunismului au adus un aport decisiv la constructia institutionala. In prezent circa 50% dintre cadrele didactice sunt angajati dupa 1990, iar majoritatea acestora au beneficiat de formare masterala si doctorala in marile universitati ale lumii;

– Promovarea unui proiect in domeniul managementului calitatii inca din 2002, in parteneriat cu colegi din alte institutii, si beneficiind de experienta acestora. S-a urmarit un program consistent de formare a unei culturi a calitatii si au fost introduse proceduri privind managementul si imbunatatirea calitatii la nivelul facultatilor si universitatii. Rapoarte de calitate au fost elaborate de facultati si de conducerea universitatii incepind cu anul academic 2004-2005. Universitatea din Bucuresti a elaborat propriile instrumente privind asigurarea, managementul si controlul calitatii. Procedurile noastre sunt publicate pe situl web si au aparut deja intr-o editie tiparita. In cursul anului academic 2007-2008 a demarat un proces de certificare ISO 9001, in cursul caruia procedurile au fost completate si actualizate;

– Elaborarea unui concept de pregatire extracurriculara, cu mai multe dimensiuni: practica studentilor, programe de voluntariat, dezvoltare personala, formarea competentelor antreprenoriale si manageriale. Organizatia de voluntariat TeamWork (creata in 2002) s-a format si se dezvolta in mediul Universitatii din Bucuresti;

– Dezvoltarea rapida a programelor de educatie a adultilor, sub forma programelor de formare la distanta, a participarii la Programul pentru Invatamantul Rural, si a programelor postuniversitare;

– Activitatea internationala a universitatii este suficient de dinamica, cu aproape 2.000 de mobilitati pe an pentru studenti si profesori, pentru a mentine un numar mare de cooperari in proiecte si in programe de studii internationale, a atrage un numar de aproape 1.000 de studenti straini si peste 20 de lectori de limbi straine;

Cercetarea si cooperarea internationala – prioritatile Universitatii din Bucuresti

Profesorii Universitatii din Bucuresti sint apreciati pentru rezultatele lor in cercetare si pentru capacitatea lor de a indruma tinerii pentru o cariera de succes. UB este printre primele 600 de universitati ale lumii in clasamentul ziarului Times si ofera programe de stiinte exacte si naturale, stiinte sociale si umane la nivel mondial. Dincolo de acest fapt imbucurator, este necesar sa relevam ca scaderea rangului in clasamentul Times Higher Education – Quacquarelli Symonds (de la 400+ la 500+) se datoreaza mai putin reducerii eforturilor noastre (care s-au intensificat in chip onest), si in mult mai mare masura dinamismului de care dau dovada celelalte universitati de cercetare din lume, sprijinite de guvernele lor, si incadrate in politici energice si coerente de innoire.

Viziunea conducerii este ca Universitatea din Bucuresti va ajunge in urmatorii ani printre primele 500 de universitati dintre cele peste 18.000 ale lumii si va ramane acolo. In raport cu diferitele ranking-uri si metodologiile lor, Universitatea din Bucuresti se va afla printre primele 500 de institutii de invatamant superior din lume cel putin dupa un criteriu, si printre primele patru din Romania dupa orice criterii agregate. Pentru a atinge acest obiectiv, conducerea universitatii si-a propus sa intareasca in mod deosebit cercetarea stiintifica, formarea la nivel de master si doctorat, managementul calitatii si cooperarea internationala. Pentru a urca in top, va fi adoptata o noua organizare mai performanta si mai capabila de a aduce rezultate stiintifice, integrand un numar tot mai mare de studenti in acest proces.

Strategii diferentiate pe nivele: national, institutional si international

Strategia Universitatii din Bucuresti se pozitioneaza pe trei nivele: national, institutional si international.

Contextul national determina politicile institutionale pana la nivelul catedrelor, deoarece cifra de scolarizare e alocata pe domenii. De asemenea, finantarea complementara are o influenta majora asupra organizarii si dimensionarii serviciilor administrative. Contextul international tinde sa aiba un impact din ce in ce mai puternic atat asupra cercetarii, cat si asupra programelor de studii.

La nivel national, Universitatea din Bucuresti este confruntata cu probleme cum ar fi cresterea numarului universitatilor care ofera diplome la un nivel incert de exigenta, scaderea demografica, scaderea calitatii invatamantului secundar. Pentru a reactiona, Universitatea din Bucuresti va sprijini consiliile consultative al invatamantului superior, precum Agentia de Asigurare a Calitatii, si va contribui alaturi de acestea la asanarea climatului educational romanesc. Facultatile vor fi pregatite pentru scaderea efectivelor si cresterea calitatii, prin sporirea atractivitatii programelor de licenta si master, aducerea la nivel a studentilor din anul intai, integrarea cercetarii in invatare, intarirea invatamantului la distanta si pregatirea programelor de tip lifelong learning, evaluarea anuala a programelor de studii cu participarea studentilor.

Obiectivele strategice sint ca pina in 2012 universitatea sa ofere programe relevante si eficiente la toate cele trei cicluri de studii, sa-si adapteze predarea la ritmul de invatare, sa integreze ciclurile II si III mai mult in cercetare, sa-si afirme profilul de universitate de cercetare.

La nivel institutional, Universitatea din Bucuresti e nevoita sa infrunte probleme cum ar fi: incertitudinile privind programele de masterat, organizarea optima a noilor scoli doctorale pentru o pregatire cu durata de 3 ani, lipsa de spatii, slaba motivare a personalului, nevoia de a pastra unele programe de stiinte fundamentale si de a intari cercetarea in aceleasi domenii, dificultatile legate de achizitiile publice si de alte impedimente legislative. Institutia reactioneaza organizand o serie de dezbateri pentru clarificarea conceptelor de program masteral, invatare centrata pe student, evaluare a personalului, intarirea scolilor doctorale ca nuclee de cercetare, intarirea standardelor de calitate cu ajutorul Senatului, orientarea spre internationalizare a programelor si catedrelor.

Obiectivele noastre strategice sint sa elaboram un document cadru privind organizarea formarii la nivel de master, sa organizam un benchmarking intre scolile doctorale pentru a trage concluzii reglementare, sa restructuram facultațile cu grave deficite financiare si putini studenti, sa realizam noi constructii pentru invatamint si cercetare.

La nivel international, Universitatea din Bucuresti trebuie sa adopte pozitii coerente fata de convergenta progresiva a proceselor de la Bologna si de la Lisabona, sa faca fata noilor oportunitati aduse de integrarea europeana si de globalizare, ca si provocarilor legate de acceptarea unor studenti straini din tari asiatice si africane. Universitatea va promova in special acele directii de formare si cercetare care corespund nevoilor integrarii europene si societatii cunoasterii, va infiinta entitati cu personalitate juridica, conform legii, pentru activitati de cercetare-dezvoltare, consultanta si transfer tehnologic, va promova parteneriatele cu autoritatile locale si cu mediul economic, si se va orienta spre pregatirea resursei umane in vederea accesarii Fondului Social European.