univ_oradea_.jpgDepartamentul de Sociologie şi Asistenţă Socială al Universităţii din Oradea a participat recent la realizarea unui studiu la nivel global asupra bunăstării subiective a copiilor din propria lor perspectivă. Al doilea raport al studiului Children’s Worlds (Lumile copiilor), publicat la Frankfurt, cuprinde rezultate importante ce pot fi folosite pentru a îmbunătăţi viaţa copiilor din toată lumea, se arată într-un comunicat de presă remis de Universitatea din Oradea.

Conform sursei citate, studiul evidenţiază că cei mai mulţi copii cu vârsta de 8 ani de pe patru continente se simt mulţumiţi cu viaţa lor, dar o minoritate, în jur de 6%, a acestora consideră că are niveluri scăzute de bunăstare. „Cei mai mulţi copii cu vârsta de 8 ani din 16 ţări se simt mulţumiţi cu viaţa lor, dar o minoritate (în jur de 6%) a acestora are niveluri scăzute de bunăstare. Procentul copiilor cu niveluri foarte reduse de bunăstare variază de la sub 3%, în Columbia şi România, la peste 9% în Etiopia, Coreea de Sud şi Marea Britanie”, se arată în comunicatul remis de Universitatea Oradea.

Potrivit studiului, cei mai mulţi copiii români mulţumiţi în primul rând de sine şi de familie, urmează şcoala şi relaţiile cu ceilalţi, pe ultimul loc situându-se satisfacţia privind zona în care trăiesc. Rezultatele studiului mai relevă 15% din copiii români de 8 ani nu au calculator şi 24% nu au acces la Internet de acasă şi că, deşi în general, sunt mulţumiţi de bunurile pe care le au, aproximativ 42% dintre aceştia sunt adesea sau întotdeauna îngrijoraţi de banii pe care îi are familia.

În România, fetele sunt la fel de fericite ca şi băieţii, dar sunt mai mulţumite de şcoală decât aceştia. În schimb, fetele sunt mai nemulţumite de locurile de joacă disponibile, dar şi de colegii lor de şcoală. „Deşi copiii români sunt în general fericiţi, ei sunt printre cei mai nemulţumiţi din toate ţările incluse în studiu de spaţiile de joacă disponibile. Climatul relaţional din şcoală dar şi din afara ei lasă mult de dorit, copiii noştri având nivele dintre cele mai ridicate de violenţă relaţională, dar şi de insatisfacţie cu prietenii. Copiii romi, cei care trăiesc cu un părinte vitreg şi cei lăsaţi în grija altor rude de părinţii care au imigrat au niveluri de bunăstare semnificativ mai scăzute decât ceilalţi”, a precizat profesorul Sergiu Bălţătescu, coordonatorul pentru România al cercetării.

Potrivit acestuia, toţi cei responsabili de bunăstarea copiilor români ar trebui să ia rezultatele acestui studiu ca punct de plecare al eforturilor de conştientizare şi al preocupărilor privind îmbunătăţirea calităţii vieţii acestora. El a precizat că rareori perspectiva copiilor asupra vieţii este subiect de cercetare, context în care studiul „Lumile copiilor” este cel mai divers şi cu cea cu cea mai mare acoperire întreprins vreodată la nivel internaţional. În cadrul studiului, 17.000 de copii din 16 ţări de pe patru continente au fost întrebaţi despre aspecte-cheie ale vieţii lor între care viaţa de familie, prietenii, banii şi bunurile pe care le au, viaţa la şcoală, zona în care locuiesc, modul cum îşi folosesc timpul, bunăstarea personală, concepţiile asupra drepturilor copiilor şi nivelul global de fericire.

Studiul a fost organizat la nivel internaţional, în România cercetarea de teren fiind întreprinsă de o echipă de cercetători şi studenţi de la Universitatea din Oradea, coordonatori fiind prof. univ. dr. Sergiu Bălţătescu şi conf. univ. dr. Claudia Bacter. Fundaţia Jacobs, care a finanţat cercetarea, a anunţat că va sprijini o nouă anchetă sociologică, începând din 2017. AGERPRES