Următoarele teste de evaluare PISA au fost amânate pentru 2023 din cauza COVID-19

Extrem de aşteptatul studiu PISA, care evaluează o dată la fiecare trei ani performanţele sistemelor de educaţie, a fost amânat pentru decembrie 2023 în loc de decembrie 2022 din cauza crizei sanitare, potrivit Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), instituţia care îl publică, informează AFP.

“Din cauza crizei COVID-19, ţările membre ale OCDE au decis să amâne următoarele două anchete PISA. Elevii vor da testul în 2022, nu în 2021, iar rezultatele vor fi publicate în decembrie 2023. Următoarea anchetă PISA va fi apoi publicată în 2026, nu în 2025”, informează OCDE într-un comunicat.

Rezultatele celui mai recent studiu PISA, la care au participat 600.000 de tineri de 15 ani din 79 de ţări şi teritorii, au fost publicate în decembrie anul trecut. Pe primele locuri la domeniul citire/lectură (domeniul principal de testare la PISA 2018) s-au situat China, Singapore, Estonia, Finlanda, Canada şi Irlanda. La nivelul Uniunii Europene, pe primele locuri s-au clasat Estonia, Finlanda, Irlanda, Polonia, Suedia. Studiul, care evaluează din anul 2000 competenţele în ştiinţe, matematici şi lectură pentru elevii în vârsta de 15 ani, a devenit o referinţă mondială, fiind monitorizat cu mare atenţie de guvernele lumii. La fiecare ediţie, unul dintre aceste trei domenii, declarat “dominant”, este mai amplu dezvoltat.

În clasamentul pe 2018, România a înregistrat scoruri sub media mondială la toate cele trei secţiuni. Într-o primă etapă, PISA a consacrat ţările nordice drept cei mai buni elevi, cu Finlanda în frunte. Atunci când numărul de participanţi s-a extins, mai multe ţări sau oraşe asiatice au strălucit, precum Shanghai. La rândul său, Germania a înregistrat o redresare spectaculoasă, supranumită “şocul PISA”, datorită reformelor iniţiate după un rezultat dezamăgitor în timpul ediţiei din anul 2000. AGERPRES