USV este parteneră în proiectul european de promovare a sănătăţii mintale în şcoli PROMEHS

Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii “Ştefan cel Mare” din Suceava (USV) participă la un parteneriat european de tip ERASMUS+ Key Actions 3, în vederea dezvoltării şi implementării de politici educaţionale care să susţină promovarea sănătăţii mintale în şcoală, a anunţat purtătorul de cuvânt al instituţiei academice, Codruţ Şerban.
Proiectul Promoting Mental Health at Schools (PROMEHS), cofinanţat de Comisia Europeană (2019-2022), este coordonat de o echipă de cercetători de la Universitatea Bicocca din Milano şi este conceput pentru a dezvolta, implementa şi evalua un curriculum de promovare a sănătăţii mintale pentru grădiniţe, şcoli primare, gimnaziale şi licee, oferind, în acelaşi timp, o instruire de înaltă calitate personalului didactic.
Participanţii la proiect sunt universităţi şi autorităţi publice din şapte ţări europene, respectiv Universitatea Milano – Bicocca (Italia), Ministerul Eduaţiei, Universităţilor şi Cercetării din Italia, Biroul Regional Şcolar din Lombardia – Italia, Universitatea Malta, Universitatea Letonia, Biroul Regional Şcolar din Sigulda – Letonia, Universitatea Rijeka – Croaţia, Municipalitatea Rijeka, Biroul Regional Şcolar Primorsko-Goranska – Croaţia, USV, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava, Universitatea Patras din Grecia, Universitatea Lisabona – Portugalia.
Parteneriatul se extinde şi la nivel mai puţin formal, beneficiind de susţinerea unor organizaţii profesionale internaţionale, precum Reţeaua Europeană pentru Competenţa Socială şi Emoţională (ENSEC), Reţeaua şcolară de promovare a sănătăţii în regiunea Lombardia, Asociaţia Europeană de Psihologia Dezvoltării (EADP), Departamentul pentru politici privind familia, parenting şi oportunităţi egale din Regiunea Lombardia, Asociaţia Italiană de Psihologie (AIP) – Sectorul Developmental şi Educaţional, Reţeaua europeană Alianţa pentru copilărie, Laboratorul Universităţii Rutgers – Dezvoltarea Socio – Emoţională şi a Caracterului (USA).
Sursa citată precizează că problemele de sănătate mintală în rândul copiilor au crescut drastic în ultimele decenii, iar jumătate dintre aceste probleme încep înainte de vârsta de 14 ani. Necesitatea intervenţiilor timpurii este presantă, iar contextul şcolar este un cadru ideal pentru promovarea sănătăţii mintale la copii şi adolescenţi.
Plecând de la contextul actual, reprezentanţii fiecărei ţări implicate în proiect participă la dezvoltarea unui curriculum pentru promovarea elementelor de sănătate mintală pentru copii şi adolescenţi, programul fiind implementat pentru câte 1.000 de copii şi elevi din fiecare ţară implicată.
Programul va fi evaluat, ulterior, de o echipă de cercetători de la Universitatea din Malta, care va identifica impactul pe care acest curriculum îl are atât asupra elevilor, cât şi asupra profesorilor.
Curriculum-ul va urmări creşterea stării de bine sociale şi emoţionale a elevilor, optimizarea atitudinilor faţă de sine, de alţii şi învăţare, precum şi reducerea problemelor de conduită, agresivitate, stres emoţional şi anxietate.
PROMEHS va oferi training de înaltă calitate pentru şcoli şi personalul şcolar, iar rezultatele vor servi drept fundamentare pentru politicile naţionale educaţionale ale statelor membre în ceea ce priveşte promovarea sănătăţii mintale în şcoală. AGERPRES