Universitatea de Vest Timişoara (UVT), alături de Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, lansează în această săptămână proiectul „We Unite Them – Their Future is Our Future„, dedicat elevilor din judeţ, pentru susţinerea educaţiei şi revenirea la normalitate.

Proiectul îşi propune sprijinirea elevilor din şcolile şi liceele din mediul rural şi urban al judeţului, prin implicarea lor în cadrul unor activităţi culturale şi artistice, de conştientizare şi recuperare în urma efectelor cu impact socio-psihologic, cauzate de contextul pandemic actual. Acesta urmăreşte dezvoltarea abilităţilor sociale, emoţionale, de interacţiune şi sprijin social al elevilor care resimt efectele îndelungatelor limitări impuse de pandemie.

În proiect sunt implicate facultăţile de Arte şi Design, Educaţie Fizică şi Sport, Litere, Istorie şi Teologie, Muzică şi Teatru şi Sociologie şi Psihologie, alături de Departamentul pentru Relaţia cu

Mediul Preuniversitar, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş.

Sunt convins că, sub coordonarea echipelor noastre de la Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport şi de la Facultatea de Litere, Istorie şi Teologie, pentru începutul acestui program, elevii vor regăsi bucuria implicării şi dialogului în echipe mici, aşa cum i-am invitat să revină, atât pe terenurile de sport în aer liber ale UVT, cât şi în spaţiile din principalele piaţete ale Timişoarei. Vor fi respectate toate regulile epidemiologice, dar, în acelaşi timp, vor fi promovate mişcarea, participarea, comunicarea şi buna dispoziţie„, transmite rectorul UVT, Marilen Pirtea.

Revenirea la interacţiunile activităţilor faţă în faţă, în spaţiile outdoor, reprezintă un răspuns faţă de semnalul de alarmă cu privire la efectele socio-economice indezirabile pe termen lung, provocate de pandemia COVID-19. Proiectul propune implicarea societăţii civile în susţinerea generaţiei tinere actuale, pentru a ne situa din nou într-un cadru prielnic pentru un viitor sănătos şi de calitate a tinerilor din societatea noastră.

Conform studiilor realizate în anul 2020 de Biroul Regional UNICEF pentru Europa şi Asia Centrală, Consiliul Naţional al Elevilor, Reprezentanţa UNICEF în România, precum şi de Organizaţia Salvaţi Copiii România, peste 900.000 de elevi au fost impactaţi în mod direct de efectele negative ale pandemiei COVID-19. Digitalizarea forţată a mediului educaţional, cauzată de măsurile de carantină impuse, a făcut ca majoritatea elevilor să înveţe fără un program bine structurat şi să socializeze preponderent în mediul online.

Studiile arată că limitarea îndelungată la spaţiul propriei case, lipsa contactului uman, a grupurilor de suport (prieteni, rude, echipe sportive, s.a.) a făcut ca 23,2% dintre elevi să se simtă furioşi, 32,7% dintre elevi să se simtă obosiţi, iar 27,1% dintre elevi să se simtă speriaţi şi trişti, potrivit comunicatului UVT.

Cronicizarea acestor sentimente se reflectă în numărul mare de elevi care suferă de zoom-burnout şi depresie (cel puţin 1 din 7 copii, conform UNICEF) şi, prin extensie, în rezultatele slabe la învăţătură, abandonul şcolar şi pierderea interesului de a se dezvolta. AGERPRES