Violenta in scoli devine un fenomen tot mai ingrijorator

balica_magda.jpgViolenta in scoli nu este un fenomen de data recenta, iar printre sursele violentei in mediul scolar se afla dificultatile de comunicare elevi-profesori, subiectivitatea in evaluare, varsta si experienta didactica a profesorilor, programele scolare prea incarcate si programul scolar supraaglomerat, a declarat, in cadrul unui seminar, Magda Balica, reprezentant al Institutului de Stiinte ale Educatiei.
Ea a adaugat ca potrivit unor studii, cele mai frecvente forme de violenta ale elevilor fata de profesori sunt absenteismul, indisciplina, ignorarea mesajelor transmise, atitudinile ironice, agresiunea non-verbala, dar si agresiunea fizica. In ceea ce priveste cele mai frecvente forme de violenta intre elevi acestea sunt, din punctul de vedere al acestora, peste 70% injurii, aproximativ 60% jigniri fizice sau psihice si aproape 30% bataie.

Participantii la seminar au spus ca in ultimii ani, reprezentantii institutiilor de invatamant, ai societatii civile si ai mass-media au atras frecvent atentia asupra fenomenului ingrijorator al violentei in scolile romanesti, iar studiile realizate plaseaza Romania pe primele locuri in randul tarilor in care sunt raportate acte de violenta asupra elevilor sau ale elevilor in spatiul scolii sau in timpul orelor de curs.

”Violenta in scoli nu este un fenomen izolat si trebuie privita in context global si asociata mediului familial si social din Romania. Fiecare caz de violenta nou semnalat reprezinta un semnal de alarma, pentru ca in spatele lui exista, probabil, zeci de alte cazuri care nu ajung in atentia publicului, dar care pot conduce la aparitia de efecte severe la nivelul intregii societati”, au aratat participantii la seminar.

In ceea ce priveste recomandarile ce pot fi facute pentru limitarea violentelor, la nivel individual, acestea sunt identificarea timpurie a elevilor cu potential violent, implicarea activa a elevilor cu potential violent si valorificarea intereselor aptitudinilor si capacitatii elevilor care au comis acte de violenta si evitarea centrarii exclusiv pe sanctiune. La nivel curricular se recomanda dezbaterea si incurajarea exprimarii opiniei elevilor, valorificarea temelor relevante pentru problematica violentei, precum si programe si activitati extracurriculare.

Prezent la discutii, Nico van Oundenhoven, expert international al International Child Development Initiatives (ICDI), a subliniat ca violenta nu este doar o problema a scolilor, ci a intregii societati.

”Neglijenta, hartuirea, saracia, pedepsirea corporala, unele mesajele de e-mail, discriminarea, mai ales cand vine pe fonduri etice, constituie cauza ale violentei. Natiunile Unite au colectat informatii cu privire la politicile si practicile privind violenta si au intocmit un raport in care au formulat recomandari. Exista mai multe practici pentru prevenirea violentei, iar lucrurile au evoluat de la pedeapsa corporala, la marsurile tacerii si la jocuri. Poate jocul este cel mai puternic antidot al violentei. Alte antidoturi pot fi sportul, muzica, arta, dansul, teatrul. ONG-urile, parintii, societatea civila, toate pot contribui la stoparea fenomenului violentei”, a spus oficialul.

Mariana Nitelea, director al Biroului de Informare al Consiliului Europei, a atras atentia ca ideea referitoare la nesiguranta scolilor este alimentata partial de mass-media de senzatie si sustinuta prea putin de analiza. ”Violenta este una dintre cele mai vizibile forme de violenta impotriva copiilor, dar ideea ca aceasta este in crestere nu este sustinuta pe deplin de statistici. Cazurile extreme sunt dovezi ca violenta poate avea consecinte tragice, daca nu este abordata in timp. Studiile au aratat ca putem sa cream scoli sigure, iar Consiliul Europei a preluat aceasta provocare in cadrul Programului ‘Construirea unei Europe cu si pentru copii”’, a spus Mariana Nitelea.

Ea a adaugat ca Hotararile Curtii Europene a Drepturilor Omului arata ca pedepsele corporale tin de domeniul trecutului si toate tarile europene au legi care interzic lovirea copiilor de catre profesori.

”Exista multe tehnici care s-au dovedit eficiente pentru oprirea agresiunilor. Pentru a ajuta punerea in aplicare a strategiilor existente in diverse tari, CE a elaborat un manual de bune practici ‘Reducerea violentei in scoala – un ghid al schimbarii’. CE a efectuat un experiment in 27 de scoli din cele 47 de state din Europa pentru a trimite idei necesare unei carte ce ar putea fi utilizata ca model pentru crearea scolilor fara violenta. Carta pune democratia pe primul loc – subliniaza dialogul dintre profesor si elev, dintre elevi, recunoaste ca dorintele elevilor trebuie ascultate atunci cand se iau deciziile. Fiecare persoana din scoala are si drepturi, si indatoriri”, a spus Nitelea.