Preşedintele Consiliului Naţional al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, a declarat, la Arad, că a cerut Ministerului Educaţiei să aibă loc o evaluare „relevantă şi obiectivă” a şcolilor doctorale, arătând că în unele situaţii titlurile de doctor au fost obţinute uşor, iar pe viitor se doreşte evitarea situaţiilor „neplăcute ce pot genera daune de imagine învăţământului superior românesc”.

Prezent la Arad la prima întâlnire din acest an a Consiliului Naţional al Rectorilor, la care au participat peste 70 de rectori, Sorin Cîmpeanu a declarat că mesajul principal care a fost transmis este acela de susţinere a educaţiei şi de unitate la nivelul mediului academic. „Cred că sunt foarte importante (aceste mesaje – n.r.) într-un moment aniversar deosebit în care, iată, avem 100 de ani de administraţie românească la Arad. Avem nevoie de unitate, avem nevoie de educaţie”, a spus Cîmpeanu.

Întrebat dacă CN al Rectorilor are anumite cereri către Ministerul Educaţiei, Cîmpeanu a spus că sunt „foarte multe”, iar una dintre ele se referă la nevoia de evaluare a şcolii doctorale. „Avem foarte multe cerinţe pentru minister, una dintre ele este demararea unui proces de evaluare relevantă, obiectivă şi cu componentă şi recunoaştere internaţională a şcolilor doctorale din România”, a spus Sorin Cîmpeanu.

Întrebat dacă au existat situaţii în care titlurile de doctor au fost obţinute prea uşor, acesta a răspuns: „Au fost şi astfel de situaţii. Tocmai pentru a evita situaţii neplăcute ce pot genera daune de imagine învăţământului superior românesc, este nevoie de o evaluare a şcolilor doctorale, este nevoie de o consolidare a întregului proces de educaţie, este nevoie de o legătură între mediul educaţiei şi mediul socio-economic. (…) Este nevoie ca universităţile să demonstreze că pot fi un motor al dezvoltării locale şi regionale”.

Legat de politicile Ministerului Educaţiei Naţionale cu privire la universităţi, Cîmpeanu a declarat că „lucrurile sunt extrem de complicate, mai cu seamă sunt perfectibile, pentru a avea soluţii cu adevărat viabile, acele soluţii pe care le aşteaptă întreaga societate românească, acele soluţii care să fie conforme cu secolul XXI, este nevoie de un accept al tuturor celor implicaţi în educaţie, atât la nivel de beneficiar primar cât şi la nivel de beneficiar secundar”.

Referitor la subiectul şcolilor doctorale, ministrul Ecaterina Andronescu a declarat că şi-ar dori ca evaluarea să fie centrată „nu pe administrarea şcolii doctorale, aşa cum este acum metodologia centrată, ci pe criteriile de calitate, pentru asigurarea calităţii programelor doctorale”. „Înseamnă că trebuie să centrăm evaluarea pe calitatea şi pe evaluarea conducătorilor ştiinţifici, în sensul că au operă ştiinţifică, dacă au creat domenii noi sau au dezvoltat domenii, dacă au echipe de cercetare din care pot să selecteze echipele de îndrumare şi, evident, dacă există infrastructură de cercetare şi reguli de administraţie”, a spus Andronescu. AGERPRES